Možnosti využití fotovoltaiky na železniční infrastruktuře
Autor(ka) práce:
Trnka, Michal
Typ práce:
Diplomová práce
Vedoucí práce:
Mervart, Michal
Oponenti práce:
Zelený, Lubomír
Jazyk práce:
Česky
Abstrakt:
Tato diplomová práce se zabývá hodnocením vhodnosti implementace solárních panelů do železniční infrastruktury s využitím vícekriteriálního rozhodovacího modelu. Cílem práce je identifikovat a porovnat různé možnosti využití fotovoltaických systémů v prostředí železnice – konkrétněji střechy drážních budov, střechy vlaků, hlukové bariéry, světelná návěstidla, solární tunel a solární pražce. Metodologicky je aplikována Saatyho metoda, která umožňuje strukturované rozhodování na základě předem definovaných kritérií, jako jsou investiční a provozní náklady, výkon a efektivita panelů, technologická proveditelnost a kompatibilita se stávající infrastrukturou. Výsledkem práce je kvantitativní vyhodnocení jednotlivých variant využití solární energie na železnici dle použité metody vícekriteriálního rozhodování.
Klíčová slova:
Solární energie; Železniční infrastruktura; Vícekriteriální rozhodování; Saatyho metoda
Název práce:
Possible implementations of photovoltaics on railway infrastructure
Autor(ka) práce:
Trnka, Michal
Typ práce:
Diploma thesis
Vedoucí práce:
Mervart, Michal
Oponenti práce:
Zelený, Lubomír
Jazyk práce:
Česky
Abstrakt:
This thesis deals with the assessment of the suitability of implementing solar panels in railway infrastructure using a multi-criteria decision-making model. The aim of the work is to identify and compare various options for using photovoltaic systems in a railway environment - more specifically, roofs of railway buildings, roofs of trains, noise barriers, traffic lights, solar tunnels and solar sleepers. The Saaty method is applied methodologically, which enables structured decision-making based on predefined criteria, such as investment and operating costs, panel performance and efficiency, technological feasibility and compatibility with the existing infrastructure. The result of the work is a quantitative evaluation of individual variants of using solar energy on the railway according to the multi-criteria decision-making method used.
Klíčová slova:
solar energy; Multi-criteria decision-making; railway infrastructure; Saaty method