Schopnost rozpoznat fake news: Analýza faktorů ovlivňujících mediální gramotnost
Autor(ka) práce:
Vopršálek, Tomáš
Typ práce:
Bakalářská práce
Vedoucí práce:
Sudzina, František
Oponenti práce:
Syrovátková, Jana
Jazyk práce:
Česky
Abstrakt:
Bakalářská práce se zaobírá problematikou fake news, dezinformací a misinformací v různých typech médií, jako jsou sociální sítě, televizní vysílání nebo tištěná média. Práce se zároveň zaměřuje na schopnost mladých lidí rozpoznat fake news a na faktory, které ovlivňují jejich mediální gramotnost. Cílem práce je analyzovat faktory, které hrají roli ve schopnosti identifikovat dezinformace. Teoretická část práce se věnuje definici pojmů fake news, dezinformace a mechanismy ovlivňující jejich vnímání. Rovněž se zabývá úrovní mediální gramotnosti mladých lidí v České republice. Praktická část práce je složena z rešerše, kvantitativní online metody sběru dat – dotazníkového šetření a z vyhodnocení získaných dat. V dotazníkovém šetření respondenti hodnotí pravdivost vybraných zpráv a odpovídají na otázky spojené s mediální hygienou. Získaná data jsou porovnávána pomocí statistických metod, které umožnují identifikovat vztah mezi mediální gramotností a schopností rozpoznávat fake news. Výsledky mohou být využity jako podklad pro zvýšení odolnosti mladých lidí vůči dezinformacím dnešní doby.
Klíčová slova:
fake news; dezinformace; misinformace; mediální gramotnost; sociální sítě; odolnost vůči dezinformacím
Název práce:
The ability to influence fake news: An analysis of media literacy factors
Autor(ka) práce:
Vopršálek, Tomáš
Typ práce:
Bachelor thesis
Vedoucí práce:
Sudzina, František
Oponenti práce:
Syrovátková, Jana
Jazyk práce:
Česky
Abstrakt:
This bachelor’s thesis explores the issue of fake news, disinformation, and misinformation across various media platforms, including social media, television, and print media. The study specifically focuses on young people's ability to recognize fake news and the key factors influencing their level of media literacy. The primary objective is to analyze the factors that impact an individual’s ability to identify disinformation. The theoretical section defines key concepts such as fake news and disinformation while also examining the mechanisms that influence their perception. Additionally, it provides an overview of the media literacy level among young people in the Czech Republic. The practical section consists of a literature review, a quantitative online survey, and an analysis of the collected data. In the survey, respondents evaluate the credibility of selected news stories and answer questions related to their media consumption habits. The gathered data is analyzed using statistical methods, allowing for the identification of relationships between media literacy and the ability to recognize fake news. The findings of this study aim to serve as a valuable resource for developing strategies to enhance young people's resilience to disinformation in today's digital landscape.
Klíčová slova:
disinformation; fake news; misinformation; media literacy; social media; resilience to disinformation