Analýza a možnosti využití generativní umělé inteligence na gymnáziích v ČR

Název práce: Analýza a možnosti využití generativní umělé inteligence na gymnáziích v ČR
Autor(ka) práce: Žemlička, Jan
Typ práce: Bakalářská práce
Vedoucí práce: Radváková, Věra
Oponenti práce: Sudzina, František
Jazyk práce: Česky
Abstrakt:
Bakalářská práce se zabývá možnostmi a výzvami spojenými s využitím generativní umělé inteligence (GAI) na gymnáziích v České republice. Cílem je zjistit, jak tuto technologii vnímají studenti, učitelé a vedení škol, jaké přínosy a rizika přináší do výuky a jaké jsou klíčové faktory ovlivňující její adopci. Práce kombinuje teoretický rozbor principů generativní AI a současných trendů ve vzdělávání s empirickým výzkumem, který zahrnuje dotazníkové šetření mezi studenty a pedagogy napříč českými gymnázii a případovou studii na konkrétní škole. Výzkum se zaměřuje na povědomí o GAI, konkrétní způsoby jejího využití, postoje k přínosům a rizikům a očekávání do budoucna. V praktické části jsou využity kvantitativní i kvalitativní metody – elektronické dotazníky a polostrukturované rozhovory – které umožnily získat komplexní pohled na problematiku. Dotazníky mapují míru znalostí, četnost a účel využití GAI, vnímané přínosy i obavy respondentů. Případová studie pak nabízí detailní vhled do zkušeností a postojů na jednom konkrétním gymnáziu. Práce přináší aktuální data o rozšíření generativní AI mezi studenty a učiteli, jejich motivacích i bariérách a přispívá k diskusi o budoucím směřování digitálního vzdělávání na českých středních školách. Závěrem jsou uvedena doporučení pro gymnázia ohledně efektivního využití generativní umělé inteligence ve výuce na gymnáziích.
Klíčová slova: střední školství; gymnázium; generativní umělá inteligence; vzdělávání
Název práce: Analysis and Possibilities of Generative Artificial Intelligence in Grammar Schools in the Czech Republic
Autor(ka) práce: Žemlička, Jan
Typ práce: Bachelor thesis
Vedoucí práce: Radváková, Věra
Oponenti práce: Sudzina, František
Jazyk práce: Česky
Abstrakt:
The bachelor thesis deals with the possibilities and challenges associated with the use of generative artificial intelligence (GAI) in grammar schools in the Czech Republic. The aim is to find out how this technology is perceived by students, teachers and school administrators, what benefits and risks it brings to teaching and what are the key factors influencing its adoption. The thesis combines a theoretical analysis of the principles of generative AI and current trends in education with empirical research that includes a questionnaire survey of students and teachers across Czech grammar schools and a case study at a specific school. The research focuses on awareness of GAI, specific uses of GAI, attitudes towards its benefits and risks, and expectations for the future. In the practical part, quantitative and qualitative methods - electronic questionnaires and semi-structured interviews - are used to gain a comprehensive view of the issue. The questionnaires map the level of knowledge, frequency and purpose of GAI use, perceived benefits and concerns of respondents. The case study then offers a detailed insight into the experiences and attitudes at one particular high school. The thesis provides up-to-date data on the prevalence of generative AI among students and teachers, their motivations and barriers, and contributes to the discussion on the future direction of digital education in Czech secondary schools. It concludes with recommendations for secondary schools on the effective use of generative AI in secondary school teaching.
Klíčová slova: generative artificial intelligence; grammar school; secondary education; education

Informace o studiu

Studijní program / obor: Aplikovaná informatika
Typ studijního programu: Bakalářský studijní program
Přidělovaná hodnost: Bc.
Instituce přidělující hodnost: Vysoká škola ekonomická v Praze
Fakulta: Fakulta informatiky a statistiky
Katedra: Katedra systémové analýzy

Informace o odevzdání a obhajobě

Datum zadání práce: 7. 3. 2024
Datum podání práce: 12. 5. 2025
Datum obhajoby: 26. 6. 2025
Identifikátor v systému InSIS: https://insis.vse.cz/zp/87968/podrobnosti

Soubory ke stažení

    Poslední aktualizace: