Petrolheads vs. Electroheads: motivace spotřebitelů pro koupi spalovacích a elektrických automobilů
Autor(ka) práce:
Feitl, Antonín
Typ práce:
Bakalářská práce
Vedoucí práce:
Chytková, Zuzana
Oponenti práce:
-
Jazyk práce:
Česky
Abstrakt:
Bakalářská práce se věnuje rozhodování spotřebitelů při koupi elektromobilů a spalovacích automobilů. Cílem je zjistit, jaké jsou rozdíly při výběru automobilů mezi příznivci spalovacích motorů a elektromobilů z hlediska motivací a symbolického významu. Teoretická část je postavená na konceptech popisujících potřeby, motivační faktory a konflikty, hodnotové systémy, symbolický význam a atributy automobilů. Pomocí kvalitativního výzkumu založeného na polostrukturovaných rozhovorech a technice „laddering“ se porovnávaly odpovědi majitelů spalovacích automobilů a elektromobilů a zjistilo se, jaké hodnoty spotřebitelé sledují prostřednictvím konkrétních atributů vozidel a jaké motivy je vedou ke koupi. Výsledky naznačují, že příznivci elektromobility formují svůj výběr na základě racionálního přístupu s vidinou technologického pokroku a udržitelného smýšlení, což reflektuje jejich identitu. Zastánci tradičních automobilů používají svá vozidla také k vyjádření a rozšíření své identity, jejich rozhodnutí pro výběr je ale postaveno na emocionální vazbě k vozu a emočním prožitku, který při řízení zažívají. Závěr přináší doporučení pro výrobce automobilů, marketingové oddělení a všechny, které zajímají motivy spojené s nákupem automobilů.
Klíčová slova:
Spalovací automobily; elektromobily; motivace; hodnoty; symbolický význam
Název práce:
Petrolheads vs. Electroheads: Consumer Motivation for Purchasing Internal Combustion and Electric Vehicles
Autor(ka) práce:
Feitl, Antonín
Typ práce:
Bachelor thesis
Vedoucí práce:
Chytková, Zuzana
Oponenti práce:
-
Jazyk práce:
Česky
Abstrakt:
This bachelor thesis focuses on consumer decision-making when purchasing electric vehicles and internal combustion engine cars. The aim is to identify the differences in car selection between internal combustion engine enthusiasts and electric vehicle supporters in terms of motivation and symbolic meaning. The theoretical framework is based on concepts describing needs, motivational factors and conflicts, value systems, symbolic meaning, and vehicle attributes. Using qualitative research through semi-structured interviews and the “laddering” technique, the study compares the responses of owners of combustion engine vehicles and electric vehicles to uncover the values they pursue through specific vehicle attributes and the motives behind their purchase. The results suggest that supporters of electromobility base their decisions on a rational approach, driven by a vision of technological progress and sustainable thinking, which reflects their identity. Advocates of traditional cars also use their vehicles to express and extend their identity, but their choice is based more on emotional attachment to the car and the emotional experience of driving. The conclusion offers recommendations for car manufacturers, marketing departments, and all those interested in the motives associated with car purchases.
Klíčová slova:
electric vehicles; Internal combustion vehicles; values; symbolic meaning; motivation