Nástupnictví nebo prodej rodinných firem a vliv vazby nástupníků k dané společnosti k rozhodnutí firmu prodat nebo předat
Autor(ka) práce:
Vránová, Štěpánka
Typ práce:
Diplomová práce
Vedoucí práce:
Kubíček, Aleš
Oponenti práce:
Jurek, Martin
Jazyk práce:
Česky
Abstrakt:
České rodinné firmy čelí v dnešní době důležitému rozhodování o budoucnosti svých podniků, a to především mezi rozhodnutím tyto firmy předat dále svým potomkům nebo je prodat. Cílem této práce je zjistit, zdali má výchova a zapojení potencionálního nástupce do chodu společnosti během mládí vliv na úspěšnost předání. Do jaké míry je možné přenést zájem o firmu do mysli rodinných nástupců tak, aby se zajímali o rodinnou firmu, její převzetí a další rozvoj. Práce sleduje, jaký vliv měla na rozhodnutí vlastníků firmu prodat nebo předat vazba jejich nástupců na danou firmu ve vztahu k jejich výchově po boku rodinné firmy. V teoretické části se práce zaměřuje na definici rodinných firem, jejich životní cyklus a fungování nástupnického procesu nebo prodeje. Jsou zde definovány základní poznatky o fungování rodinných firem a předpoklady jejího životního cyklu. V praktické části je pomocí metody případových studií na základě polostrukturovaných rozhovorů s majiteli a nástupci 7 rodinných firem zjištěno, že výchova a zapojení nástupce do chodu podniku během jeho dospívání nemá přímý vliv na rozhodování majitele firmu prodat či předat. Pokud se ovšem členové rodiny, a to jak majitelé tak i jejich nástupci, rozhodnou pro nástupnictví v rámci rodiny, má dané zapojení pozitivní vliv na hladší průběh probíhajícího nástupnického procesu.
Klíčová slova:
rodinné vazby; generační obměna; nástupnictví; rodinná firma; proces prodeje
Název práce:
Succession or sell-off of family firms and the impact of successors' ties to the company on the decision to sell or transfer the firm
Autor(ka) práce:
Vránová, Štěpánka
Typ práce:
Diploma thesis
Vedoucí práce:
Kubíček, Aleš
Oponenti práce:
Jurek, Martin
Jazyk práce:
Česky
Abstrakt:
Czech family businesses today face an important decision about the future of their businesses, primarily between the decision to pass on these businesses to their descendants or to sell them. The aim of this paper is to investigate whether the upbringing and involvement of a potential successor in the running of the company during his/her youth has an impact on the success of the handover. To what extent is it possible to transfer interest in the firm into the minds of family successors so that they take an interest in the family firm, its takeover and further development. The paper investigates how the owners' decision to sell or hand over the firm was influenced by their successors' attachment to the firm in relation to their upbringing alongside the family firm. In the theoretical part, the thesis focuses on the definition of family firms, their life cycle and the functioning of the succession or sale process. The basic knowledge about the functioning of family firms and the assumptions of its life cycle are defined. In the practical part, using the case study method, semi-structured interviews with owners and successors of 7 family firms reveal that the upbringing and involvement of the successor in the operation of the business during his or her adolescence has no direct impact on the owner's decision to sell or transfer the firm. However, when family members, both owners and their successors, decide to have succession within the family, the involvement has a positive effect on the smoothness of the succession process.
Klíčová slova:
sales process; generational change; family ties; family business; succession