Klíčové determinanty úspěchu crowdfundingového financování
Autor(ka) práce:
Křížek, Matouš
Typ práce:
Bakalářská práce
Vedoucí práce:
Svobodová, Ivana
Oponenti práce:
Löster, Tomáš
Jazyk práce:
Česky
Abstrakt:
Tato práce se zabývá crowdfundingem jako formou financování podnikatelských projektů, především identifikací vlivu cílové částky projektu na jeho úspěšnost v závislosti na jeho kategorii. Teoretická část mapuje současný stav odvětví crowdfundingu, známé determinanty úspěchu kampaní a metody používané k jejich výzkumu. Následně je provedena analýza pomocí logistické regrese a zobecněného aditivního modelu (GAM) na populaci kampaní z české platformy HitHit. Výsledky potvrzují dosavadní determinanty i metody výzkumu, byly však nalezeny určité mezikategoriální odlišnosti; zejména slabší negativní vliv cílové částky na úspěšnost u technologických projektů. Pro jednotlivé kategorie byla též odhadnuta síla tohoto vlivu v závislosti na cílové částce, což může pomoci autorům projektů stanovit cílovou částku odpovídající jejich kategorii projektu a optimalizovat při tom svou šanci úspěchu.
Klíčová slova:
Crowdfunding; Kategorie crowdfundingových projektů; GAM; Logistická regrese; Faktory úspěchu crowdfundingu
Název práce:
The Key Determinants of Crowdfunding Success
Autor(ka) práce:
Křížek, Matouš
Typ práce:
Bachelor thesis
Vedoucí práce:
Svobodová, Ivana
Oponenti práce:
Löster, Tomáš
Jazyk práce:
Česky
Abstrakt:
This thesis examines crowdfunding as a form of financing entrepreneurial projects, focusing on identifying the influence of a project's target amount on its success, depending on its category. The literature review maps the current state of the crowdfunding sector, known success determinants of crowdfunding campaigns and the methods used to study them. Empirical analysis is conducted using logistic regression and GAM on a population of campaigns from the Czech platform HitHit. The results confirm established determinants and research methods, yet certain inter-category differences were found, particularly a weaker negative effect of the target amount on success in technological projects. For each category, the shape of the relationship was also estimated to help project creators set a target amount appropriate to their project category and thus optimize both project chances of success and its financial needs.