Cílem této práce je vyhodnotit vliv vybraných faktorů na záměr spotřebitelů používat samoobslužné kiosky v supermarketech z pohledu teorie UTAUT 2 a vyhodnotit moderační efekt generační kohorty v tomto vztahu. Práce metodologicky vychází z modifikované replikace původního výzkumu Na, T. K., Yang, J. Y., & Lee, S. H. (2021). Determinants of behavioral intention of the use of self-order kiosks in fast-food restaurants: focus on the moderating effect of difference age. Sage Open, 11(3), 21582440211031907. Výzkum vychází ze studie autorů a modelu UTAUT 2, který byl rozšířen o proměnnou generační kohorta jakožto moderátor vztahu mezi faktory a záměrem chování. Data byla získána prostřednictvím online dotazníkového šetření. Pro operacionalizaci jednotlivých konstruktů byly použity validované nástroje. Data byla analyzována pomocí faktorové analýzy, korelační analýzy a lineární regrese. Byl potvrzen statisticky významný vliv faktorů očekávaného výkonu, usnadňujících podmínek a zvyku na záměr chování. Moderující efekt generační kohorty byl částečně prokázán pouze u proměnných očekávaného výkonu, hédonické motivace a zvyku.
Klíčová slova:
generace Z; generace Y; generace X; UTAUT2; samoobslužné technologie; samoobslužné pokladny; zákaznické chování; zvyk; usnadňující podmínky; kvantitativní výzkum; moderační analýza; přijetí technologie; hédonická motivace; očekávaný výkon
Název práce:
Factors influencing the use of self-service kiosks in supermarkets: the moderating effect of generational cohorts
Autor(ka) práce:
Hajský, Matěj
Typ práce:
Bachelor thesis
Vedoucí práce:
Gunina, Daria
Oponenti práce:
Vinš, Josef
Jazyk práce:
Česky
Abstrakt:
The aim of this research paper is to evaluate the effect of selected factors on consumer’s intention to use self-service kiosks in supermarkets from the perspective of UTAUT 2 theory and to evaluate the moderating effect of generational cohort in this relationship. Methodologically, the paper is based on a modified replication of the original research Na, T. K., Yang, J. Y., & Lee, S. H. (2021). Determinants of behavioral intention of the use of self-order kiosks in fast-food restaurants: focus on the moderating effect of different age. Sage Open, 11(3), 21582440211031907. The research is based on the mentioned research paper and the UTAUT 2 model, which was extended to include the variable generational cohort as a moderator of the relationship between factors and behavioral intention. Data was collected through an online questionnaire survey. Each construct was operationalized by validated instruments. Data were analyzed using factor analysis, correlation analysis, and linear regression. Statistically significant effects of the factors of performance expectancy, facilitating conditions, and habit on behavioral intention were confirmed. The moderating effect of generational cohort was partially confirmed only for the variables of expected performance, hedonic motivation and habit.