Český spotřebitel a šetrnost v době krize

Název práce: Český spotřebitel a šetrnost v době krize
Autor(ka) práce: Chytková, Zuzana
Typ práce: Habilitační práce
Vedoucí práce: -
Oponenti práce: Koudelka, Jan; Přibová, Marie ; Hejlová, Denisa
Jazyk práce: Česky
Abstrakt:
Kniha se zabývá chováním českých spotřebitelů v době následující po krizi roku 2008. Konkrétně se pak věnuje tomu, jak se v literatuře popsané spotřební trendy v krizi (např. že spotřebitelé omezují výdaje, více srovnávají ceny, odkládají nákupy dlouhodobé spotřeby) promítají do každodenního života spotřebitelů, jak je spotřebitelé vnímají, na základě čeho se k té které změně uchylují. Na základě analýzy kvalitativních dat popisuje, jak se v době krize lidé vrací k podvědomě vnímaným, historicky ukotveným významovým strukturám a k praktikám šetrnosti. Kniha čerpá na jedné straně z historických zdrojů, konkrétně pak z domácích rádců a kuchařek nebo návodů na zbohatnutí od 19. do 20. století. Části těchto textů, které se vztahují k šetrnosti, byly analyzovány prostřednictvím kritické diskurzivní analýzy, která umožňuje identifikovat skrytý, historicky ukotvený významový systém, který je kontextualizován, formován a adaptován specifickými praktikami. To umožnilo zmapovat, co historicky znamenalo být šetrný a jak se taková šetrnost prováděla v praxi. Na druhé straně kniha čerpá ze série kvalitativních etnografických rozhovorů, které byly provedeny ve 23 českých domácnostech v letech 2013 a 2014, kdy se na českém trhu projevovaly dopady vládních úsporných opatření. Na základě vyprávění současných spotřebitelů ukazuje, jakým způsobem je z této významové struktury šetrnosti (nejen) v době krize čerpáno a jakými konkrétními (původními) praktikami šetrnosti tuto významovou strukturu lidé rekontextualizují v současných socio-historických podmínkách. Ukazuje tak, že spotřebitelské reakce na krizi nejsou povrchní honbou za levnějším zbožím, ale mají svůj hluboce ukrytý význam a logiku.
Klíčová slova: hospodářská krize; šetrnost; spotřební chování
Název práce: Czech consumer and thrift in the times of crisis
Autor(ka) práce: Chytková, Zuzana
Typ práce: Habilitační práce
Vedoucí práce: -
Oponenti práce: Koudelka, Jan; Přibová, Marie ; Hejlová, Denisa
Jazyk práce: Česky
Abstrakt:
The book focuses on the Czech consumers’ behavior following the 2008 financial crisis. In particular, it adds to the current literature, which describes tendencies in consumer behavior in crisis (e.g. consumers limiting their spending, increased price comparisons, postponing of purchases) by analyzing how are these tendencies experienced in consumers’ everyday lives, how are they perceived and what drives consumers to make certain changes. Based on qualitative data analysis, it describes how, in the times of crisis, people draw on deeply held, historically grounded meaning structures and practices of thrift. On one hand, the book draws on historical accounts of thrift, e.g 19th - 20th century cookbooks, domestic guidebooks, personal finance manuals. Parts of these texts related to thrift were analyzed through critical discourse analysis to allow to identify the deep, historically grounded meaning structure of thrift and the practices of thrift, which help to contextualize, form and adapt it. On the other hand, the book draws on 23 ethnographic interviews that had been carried out in Czech households in 2013 and 2014, when the financial crisis was still deeply felt in the Czech market. Based on the current consumers’ accounts of their consumption, it shows how in the times of crisis they draw on the historically grounded meaning structure of thrift and what practices of thrift are used to recontextualize this meaning structure in the new socio-historical context. The book thus shows that consumer reactions to crisis are not a superficial bargain hunting, but have a specific logic and are deeply meaningful.
Klíčová slova: consumer behavior; financial crisis; thrift

Informace o studiu

Studijní program / obor: -
Typ studijního programu: Habilitační řízení studijní program
Přidělovaná hodnost: doc.
Instituce přidělující hodnost: Vysoká škola ekonomická v Praze
Fakulta: Fakulta podnikohospodářská
Katedra: Fakulta podnikohospodářská

Informace o odevzdání a obhajobě

Datum zadání práce: 4. 5. 2021
Datum podání práce: 19. 5. 2021
Datum obhajoby: 16. 6. 2021
Identifikátor v systému InSIS: https://insis.vse.cz/zp/76993/podrobnosti

Soubory ke stažení

    Poslední aktualizace: