Vzdělávání uživatelů Power BI ve vybrané společnosti
Název práce: | Vzdělávání uživatelů Power BI ve vybrané společnosti |
---|---|
Autor(ka) práce: | Šváb, Martin |
Typ práce: | Diplomová práce |
Vedoucí práce: | Novotný, Ota |
Oponenti práce: | Pour, Jan |
Jazyk práce: | Česky |
Abstrakt: | Tato diplomová práce se zabývá problémy, se kterými se potýkají uživatelé Self-service Business Intelligence aplikací. Hlavním cílem práce bylo zjistit, jaké uživatelské problémy se vyskytují v konkrétní vybrané společnosti a na základě toho se pokusit navrhnout řešení, jak odhalené problémy eliminovat a tím přinést do zvoleného podniku novou hodnotu. Po studiu tohoto problému v odborné literatuře byla k řešení použita metoda kvalitativního výzkumu. V rámci tohoto výzkumu proběhly hloubkové rozhovory s uživateli nástroje Power BI, v rámci kterých se podělili o své pozitivní i negativní zkušenosti. Výzkum zkoumal 3 konkrétní oblasti: práci s datovými zdroji, práci s nástrojem a BI governance. Na datech získaných během rozhovorů byla provedena analýza, z níž vzešly konkrétní uživatelské problémy. Provedeným výzkumem bylo zjištěno, že jednotliví uživatelé mají rozdílnou úroveň znalostí a dovedností. Tato úroveň kompetencí určuje, jaké datové zdroje dokážou ve své práci využívat. Jako hlavní problémové místo byl identifikován systém školení, který neumí zachytit rozdílnou úroveň jednotlivých pracovníků. Hlavním výsledkem práce je návrh vzdělávacího systému pro datové analytiky, kteří budou pracovat s nástrojem Power BI. Tento vzdělávací systém se snaží eliminovat problémová místa, která vzešla z provedeného výzkumu. Jeden z prvků návrhu spočívá stanovení úrovní kompetencí datových analytiků. Ty byly určeny 2: základní a pokročilá úroveň. Samotné vzdělávání začíná testem datové gramotnosti, který zjistí, jak si analytik vede v 5 definovaných oblastech. Následný vzdělávací proces pracuje s výsledkem tohoto testu a kombinuje 3 různé metody vzdělávání: mentoring, školení, sebevzdělávací portál. Kombinace těchto metod pomůže novému zaměstnanci získat potřebné dovednosti pro svou práci a přinese společnosti větší hodnotu. Na závěr byl celý návrh úspěšně validován ze 2 různých stran, čímž byl naplněn hlavní cíl práce. |
Klíčová slova: | Self-service Business Intelligence; Power BI; výzkum; uživatelské problémy |
Název práce: | Training of Power BI users in a selected company |
---|---|
Autor(ka) práce: | Šváb, Martin |
Typ práce: | Diploma thesis |
Vedoucí práce: | Novotný, Ota |
Oponenti práce: | Pour, Jan |
Jazyk práce: | Česky |
Abstrakt: | This thesis addresses the problems faced by users of Self-service Business Intelligence applications. The main objective of the thesis was to find out what user problems occur in a specific selected company and try to propose solutions to eliminate the detected problems and thus bring new value to the selected company. After studying the problem in the literature, a qualitative research method was used to tackle the problem. As part of this research, in-depth interviews were conducted with users of the Power BI to share their positive and negative experiences. The research explored 3 specific areas: working with data sources, working with the tool and BI governance. An analysis was conducted on the data collected during the interviews and identified specific user issues. Through the research conducted, it was found that individual users have different levels of knowledge and skills. This level of competence determines what data sources they can use in their work. The main bottleneck was identified as the training system that cannot capture the different levels of individual workers. The main result of the work is the design of a training system for data analysts who will work with Power BI. This training system attempts to eliminate the bottlenecks that arose from the research conducted. One of the elements of the design is to establish competency levels for data analysts. These were determined to be 2: basic and advanced levels. The training itself begins with a data literacy test to determine how the analyst performs in 5 defined areas. The subsequent training process works with the result of this test and combines 3 different training methods: mentoring, training, self-learning portal. The combination of these methods will help the new employee gain the necessary skills for their job and bring more value to the company. Finally, the whole proposal was successfully validated from 2 different sides, thus fulfilling the main objective of the thesis. |
Klíčová slova: | Self Service Business Intelligence; Power BI; User-related Challenges; Research |
Informace o studiu
Studijní program / obor: | Aplikovaná informatika/Informační systémy a technologie |
---|---|
Typ studijního programu: | Magisterský studijní program |
Přidělovaná hodnost: | Ing. |
Instituce přidělující hodnost: | Vysoká škola ekonomická v Praze |
Fakulta: | Fakulta informatiky a statistiky |
Katedra: | Katedra informačních technologií |
Informace o odevzdání a obhajobě
Datum zadání práce: | 16. 11. 2020 |
---|---|
Datum podání práce: | 7. 12. 2021 |
Datum obhajoby: | 25. 1. 2022 |
Identifikátor v systému InSIS: | https://insis.vse.cz/zp/75190/podrobnosti |