Rozvoj myšlení vizuálním programováním
Název práce: | Rozvoj myšlení vizuálním programováním |
---|---|
Autor(ka) práce: | Pavlů, David |
Typ práce: | Bakalářská práce |
Vedoucí práce: | Sigmund, Tomáš |
Oponenti práce: | Korčák, Jiří |
Jazyk práce: | Česky |
Abstrakt: | Bakalářská práce se zabývá vizuálním programováním, a především jeho dopady při rozvoji myšlení a dovedností. Definovány a zkoumány jsou tři typy myšlení: algoritmické, logické a kritické. Z dovedností poté digitální gramotnost, kreativita, týmová práce, komunikace a prezentační dovednost. Těmto typům myšlení a dovedností se učí děti docházející na kurz vizuálního programování v mezinárodní škole Algorithmics společně s vizuálním programovacím jazykem Scratch. Jsou představeny metody výuky těchto typů myšlení a dovedností s integrací v kurzu a jazyce Scratch. Cílem práce je především zhodnocení a zkoumání, jak se za pomoci kurzu vizuálního programování a jazyka Scratch dětem zlepšují stanovené dovednosti a typy myšlení. Hlavní výzkumnou metodou je kvantitativní dotazníkové šetření v doprovodu s kvalitativní minoritní ukázkou testování získávaných dovedností v programování a jazyce Scratch. Výzkumnou skupinou jsou zejména děti docházející na kurz, taktéž jejich rodiče. Dotazník se ptá především na rozvoj dovedností, typů myšlení, spokojenost, Scratch a kurz. Hlavním výsledkem zkoumání a přínosem této práce je možnost zařadit jazyk Scratch reprezentující vizuální programování do běžné školní výuky. Výzkum potvrdil jeho jedinečnost, přívětivost a dostatečné možnosti společně s tím, že rozvíjí stanovené typy myšlení a dovedností. Zejména se v největší míře jedná o rozvoj algoritmického a logického myšlení a digitální gramotnosti. V poslední řadě také fakt, že vizuální programování není vhodné pro nejmenší děti, které může připravit o vlastní základní poznatky a aktivity. |
Klíčová slova: | Vizuální programování; Scratch; Algorithmics; algoritmické myšlení, logické myšlení, kritické myšlení; digitální gramotnost, kreativita, prezentační dovednost, komunikační dovednost, týmová práce |
Název práce: | Development of thinking by visual programming |
---|---|
Autor(ka) práce: | Pavlů, David |
Typ práce: | Bachelor thesis |
Vedoucí práce: | Sigmund, Tomáš |
Oponenti práce: | Korčák, Jiří |
Jazyk práce: | Česky |
Abstrakt: | This bachelor thesis deals with visual programming, and especially its effects on the development of thinking and skills. Three types of thinking are defined and researched: algorithmic, logical and critical. The skills are digital literacy, creativity, teamwork, communication and presentation skills. These types of thinking and skills are taught to children attending a visual programming course at the International School Algorithmics together with the visual programming language Scratch. Methods of teaching these types of thinking and skills with integration in the Scratch course and language are introduced. The aim of the work is mainly to evaluate and research how the help of the visual programming course and the Scratch language improve children's skills and types of thinking. The main research method is a quantitative questionnaire survey accompanied by a qualitative minority demonstration of acquired skills in programming and Scratch language. The research group consists mainly of children attending the course and also their parents. The questions mainly ask about skills development, types of thinking, satisfaction, scratch and course. The main result of the research and the contribution of this work is the possibility to include the Scratch language representing visual programming in regular school teaching. The research confirmed its uniqueness, friendliness and sufficient possibilities, together with the development of specified types of thinking and skills. In particular, it is mostly the development of algorithmic and logical thinking and digital literacy. Last but not least, the fact that visual programming is not suitable for the youngest children, who can deprive themselves of their own basic knowledge and activities. |
Klíčová slova: | Visual programming; Scratch; Algorithmics; algorithmic thinking, logical thinking, critical thinking; digital literacy, creativity, presentation skill, communication skill, teamwork |
Informace o studiu
Studijní program / obor: | Aplikovaná informatika/Aplikovaná informatika |
---|---|
Typ studijního programu: | Bakalářský studijní program |
Přidělovaná hodnost: | Bc. |
Instituce přidělující hodnost: | Vysoká škola ekonomická v Praze |
Fakulta: | Fakulta informatiky a statistiky |
Katedra: | Katedra systémové analýzy |
Informace o odevzdání a obhajobě
Datum zadání práce: | 27. 6. 2021 |
---|---|
Datum podání práce: | 7. 5. 2022 |
Datum obhajoby: | 13. 6. 2022 |
Identifikátor v systému InSIS: | https://insis.vse.cz/zp/77310/podrobnosti |