Kvalitativní analýza výsledků hledání vybraných vyhledávačů

Název práce: Kvalitativní analýza výsledků hledání vybraných vyhledávačů
Autor(ka) práce: Mikula, Martin
Typ práce: Diplomová práce
Vedoucí práce: Syrovátková, Jana
Oponenti práce: Maršík, Vilém
Jazyk práce: Česky
Abstrakt:
Tato diplomová práce je kvalitativní analýzou výsledků hledání webových vyhledávačů Google, Brave a Seznam. Obsahuje teoretické přístupy k analýzám vyhledávačů se zaměřením na rozdíly mezi kvantitativními a kvalitativními analýzami. Z této dílčí analýzy je vyvozeno, že kvantitativní analýzy mají velký nedostatek v kontextu zkoumání výsledků vyhledávání na internetu. Kvantitativní analýzy zkoumají tisíce výsledků, což není reprezentativní většiny uživatelů. Další dílčí analýza zkoumá nejznámější internetové vyhledávače a vysvětluje volbu vybraných vyhledávačů pro hlavní analýzu. Metodologie je současné zadání termínů do všech vyhledávačů a kvalitativní analýza prvních 10 výsledků pro každý vyhledávač. U každého výsledku jsou sledovány následující aspekty: jazyk termínu, jazyk výsledku, postoj výsledku k danému tématu, přítomnost reklamy, přítomnost clickbait ve výsledku a zastaralost výsledku. Analýza ukázala, že Brave není optimální vyhledávač pro hledání v českém jazyce, Google nevrací extrémně kontroverzní výsledky a Seznam často vrací zastaralé a neaktuální výsledky.
Klíčová slova: Google; Brave; Seznam; Vyhledávač; Kvalitativní analýza; Internet; Cenzura
Název práce: Qualitative Analysis of Search Results of Selected Search Engines
Autor(ka) práce: Mikula, Martin
Typ práce: Diploma thesis
Vedoucí práce: Syrovátková, Jana
Oponenti práce: Maršík, Vilém
Jazyk práce: Česky
Abstrakt:
This diploma thesis is a qualitative analysis of the results of search engines – Google, Brave and Seznam. It describes theoretical approaches to analysis of search engines and shows the differences between quantitative and qualitative analysis. It is determined that qualitative analysis study thousands of search results which is in not representative of most users. An analysis of different popular search engines is conducted that explains the reasons behind the choice of the three chosen search engines. The methodology is as follows: Firstly, a search term is input in all three search engines at the same time. Secondly, the first ten search results for each search engine are analyzed. Every result is monitored for these aspects: The language of the search term, the language of the search result, the attitude or view on a given topic, presence of advertising, presence of clickbait and obsolescence of the result. The analysis shows among other things that Brave is suboptimal for Czech searches, Google mostly shows uncontroversial results and Seznam often has results that are obsolete.
Klíčová slova: Web; Brave; Seznam; Search engine; Qualitative analysis; Censorship; Internet; Google

Informace o studiu

Studijní program / obor: Informační management
Typ studijního programu: Magisterský studijní program
Přidělovaná hodnost: Ing.
Instituce přidělující hodnost: Vysoká škola ekonomická v Praze
Fakulta: Fakulta informatiky a statistiky
Katedra: Katedra systémové analýzy

Informace o odevzdání a obhajobě

Datum zadání práce: 29. 3. 2022
Datum podání práce: 4. 12. 2022
Datum obhajoby: 19. 1. 2023
Identifikátor v systému InSIS: https://insis.vse.cz/zp/80403/podrobnosti

Soubory ke stažení

    Poslední aktualizace: