Mobilní aplikace pro sebehodnocení kompetencí studentů učitelství: Byznys analýza a UX design

Název práce: Mobilní aplikace pro sebehodnocení kompetencí studentů učitelství: Byznys analýza a UX design
Autor(ka) práce: Škarvada, Adam
Typ práce: Bakalářská práce
Vedoucí práce: Doležel, Michal
Oponenti práce: Buchalcevová, Alena
Jazyk práce: Česky
Abstrakt:
Bakalářská práce se zabývá návrhem uživatelského rozhraní mobilní aplikace využívané pro profesní rozvoj studentů učitelství. Cílem bakalářské práce je analyzovat uživatelské požadavky a navrhnout uživatelské rozhraní mobilní aplikace pro sebehodnocení studentů Pedagogické fakulty Masarykovy univerzity v Brně. Teoretický rámec se zabývá vymezením pojmů uživatelského rozhraní a uživatelské zkušenosti s uvedením klíčových principů a zásad pro jejich návrh. Téma rozebírá i v kontextu jeho specifik pro seberozvojové aplikace. Dále uvádí pojem formativní hodnocení a jeho součást sebehodnocení a popisuje jejich roli a formu využití na Pedagogické fakultě Masarykovi univerzity. V rámci analýzy požadavků aplikace byl proveden rozbor vize, očekávaného formátu a konkrétních potřeb zadavatelů, zněhož byly výsledky dále zpracovány do menších jednoznačných celků a ty byly, za podpory výzkumu mezi studenty, formulovány do podoby user stories, z jejichž stanoveného rozsahu vychází návrh uživatelského rozhraní. Výzkum mezi studenty probíhal ve zjednodušené formě pomocí metody hloubkových rozhovorů a jeho výsledky podpořily smysl vzniku aplikace, její možný přínos a přispěly ke specifikaci jejích požadavků. Návrh uživatelského rozhraní byl vytvořen za pomocí klíčových principů a zásad dobré použitelnosti a dodržení vizuálního stylu Masarykovy univerzity. Transformoval zadané požadavky na nástroj pro zaznamenávání sebereflexe a profesního rozvoje studenta. Návrh byl předán do vývoje a na jeho základě byla vytvořena aplikace pro sebehodnocení kompetencí studentů učitelství. Výsledek vytvoření dané mobilní aplikace má potenciál zasadit se o změnu a zvýšení kvality výuky studia učitelství na Pedagogické fakultě Masarykovy univerzity, případně dalších vzdělávacích institucí.
Klíčová slova: Mobilní aplikace; Formativní hodnocení; Sebehodnocení; UX design; UI design; Návrh uživatelského rozhraní; Byznys analýza; Profesní rozvoj; Seberozvoj; Učitelství
Název práce: Mobile Application for Self-Assessment of Teacher Student Competencies: Business analysis and UX design
Autor(ka) práce: Škarvada, Adam
Typ práce: Bachelor thesis
Vedoucí práce: Doležel, Michal
Oponenti práce: Buchalcevová, Alena
Jazyk práce: Česky
Abstrakt:
The bachelor thesis concerns the user experience design of a mobile application used for the professional development of student teachers. The objective is to analyse the user requirements and to design the user interface of a mobile application for self-assessment of students at the Faculty of Education at Masaryk University in Brno. The theoretical framework introduces the definition of user interface and user experience, and the key principles for their design. It also discusses user experience design specifics for self-development applications. Furthermore, it introduces the concept of formative assessment and its part in self-evaluation, describing their role and form of use at the Faculty of Education at Masaryk University. At the beginning of application requirements analysis, the vision, expected format and specific needs of the principals were analysed. The results were then further elaborated into smaller, unambiguous units, which were formulated into user stories with research among students. User stories were then established as the scope for the user interface design. A simplified form of research was conducted among students using an in-depth interview method. The outcomes of this research supported the purpose of the application, its potential benefits and contributed to the specification of its requirements. The user interface design was constructed according to the fundamental principles and standards of usability and in alignment with the visual style of Masaryk University. The design transformed the specified requirements into a tool for student self-reflection and professional development. The design was subsequently handed over for further development, resulting in the creation of an application for self-assessing the competence of student teachers based on the initial design. The creation of the aforementioned mobile application has the potential to enhance the quality of education provided at the Faculty of Education of Masaryk University, or other educational institutions.
Klíčová slova: UX design; UI design; Graphical user interface design; Business analysis; Mobile application; Formative assessment; Self-assessment; Professional development; Self-development; Teaching

Informace o studiu

Studijní program / obor: Aplikovaná informatika
Typ studijního programu: Bakalářský studijní program
Přidělovaná hodnost: Bc.
Instituce přidělující hodnost: Vysoká škola ekonomická v Praze
Fakulta: Fakulta informatiky a statistiky
Katedra: Katedra informačních technologií

Informace o odevzdání a obhajobě

Datum zadání práce: 19. 10. 2023
Datum podání práce: 6. 5. 2024
Datum obhajoby: 13. 6. 2024
Identifikátor v systému InSIS: https://insis.vse.cz/zp/86095/podrobnosti

Soubory ke stažení

    Poslední aktualizace: