Analýza financování dálniční a silniční infrastruktury ve vlastnictví státu se zvláštním zřetelem na efektivnost zpoplatnění jejího využívání v letech 2000 - 2022 v ČR

Název práce: Analýza financování dálniční a silniční infrastruktury ve vlastnictví státu se zvláštním zřetelem na efektivnost zpoplatnění jejího využívání v letech 2000 - 2022 v ČR
Autor(ka) práce: Hořelica, Sebastian
Typ práce: Diplomová práce
Vedoucí práce: Zeman, Karel
Oponenti práce: -
Jazyk práce: Česky
Abstrakt:
Tato diplomová práce se zaměřuje na analýzu financování dálniční a silniční infrastruktury ve vlastnictví státu a vývoje efektivnosti zpoplatnění jejího užívání v letech 2000-2022 v České republice. Zkoumaná problematika je významná z důvodu zaostávání ve výstavbě dopravní infrastruktury ve srovnání se zeměmi Evropské unie a s ohledem na vysokou finanční náročnost tohoto odvětví. Teoretická část charakterizuje klíčové ekonomické teorie a pojmy, jako je teorie státního rozpočtu, daně a veřejné volby, které představují důležitá východiska pro praktickou část. Praktická část obsahuje analýzu vývoje příjmové a výdajové stránky rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury. Touto analýzou jsou identifikovány zásadní trendy ve vývoji financování, spolu s klesajícím podílem příjmů z daní a ze zpoplatnění na celkových příjmech tohoto fondu, což zvyšuje zátěž státního rozpočtu. Práce se dále věnuje analýze vývoje efektivnosti dálničních kupónů a mýta. Analýza příjmů, výdajů, nákladovosti, výnosů a nákladů na kilometr zpoplatněné sítě systémů zpoplatnění prokazuje ekonomickou efektivnost časového zpoplatnění. Výkonové zpoplatnění není po většinu sledovaného období efektivní z pohledu nákladovosti, které dosahuje až na jeho konci. Současně je efektivnost vyhodnocována na základě naplňování stanovených cílů jednotlivými systémy zpoplatnění, dle kterých jsou oba nástroje zpoplatnění efektivní. Závěry práce a národohospodářská doporučení slouží jako inspirace pro efektivnější financování dopravní infrastruktury.
Klíčová slova: Státní fond dopravní infrastruktury; Česká republika; dálniční a silniční infrastruktura; dálniční kupóny; mýto; Ekonomická efektivnost; státní rozpočet
Název práce: Analysis of the financing of state-owned motorway and road infrastructure with special reference to the effectiveness of charging for its use in the years 2000 - 2022 in the Czech Republic
Autor(ka) práce: Hořelica, Sebastian
Typ práce: Diploma thesis
Vedoucí práce: Zeman, Karel
Oponenti práce: -
Jazyk práce: Česky
Abstrakt:
This thesis focuses on the analysis of the financing of state-owned motorway and road infrastructure and the development of the efficiency of charging for its use in the years 2000-2022 in the Czech Republic. The issue is important because of the lag in the construction of transport infrastructure in comparison with the European Union countries. and with regard to the high financial intensity of this sector. The theoretical part characterizes key economic theories and concepts, such as the theory of the state budget, taxes and public elections, which are important starting points for the practical part. The practical part includes an analysis of the development of the revenue and expenditure side of the State Transport Infrastructure Fund budget. This analysis identifies the main trends in the development of financing, together with the declining share of tax and toll revenues in the total revenues of this fund, which increases the burden on the state budget. The paper also analyses the evolution of the efficiency of motorway coupons and tolls. Analysis of revenues, expenditures, costs, revenues and costs per kilometre of the tolled network of toll systems demonstrates the economic efficiency of time charging. Performance charging is not cost-effective for most of the period under review, reaching cost-effectiveness only at the end of the period. At the same time efficiency is assessed on the basis of the achievement of the objectives set by each charging system, according to which both charging instruments are efficient. Conclusions and national economic recommendations serve as inspiration for more efficient financing of transport infrastructure.
Klíčová slova: motorway and road infrastructure; Economic efficiency; State Fund for Transport Infrastructure; Czech Republic; motorway coupons; state budget; toll

Informace o studiu

Studijní program / obor: Hospodářská politika
Typ studijního programu: Magisterský studijní program
Přidělovaná hodnost: Ing.
Instituce přidělující hodnost: Vysoká škola ekonomická v Praze
Fakulta: Národohospodářská fakulta
Katedra: Katedra hospodářské a sociální politiky

Informace o odevzdání a obhajobě

Datum zadání práce: 9. 11. 2023
Datum podání práce: 12. 12. 2024
Datum obhajoby: 2025

Soubory ke stažení

Soubory budou k dispozici až po obhajobě práce.

    Poslední aktualizace: