Návnadový efekt v rozhodovacím procesu racionálního a emočního typu

Název práce: Návnadový efekt v rozhodovacím procesu racionálního a emočního typu
Autor(ka) práce: Řehula, Jakub
Typ práce: Diplomová práce
Vedoucí práce: Novák, Michal
Oponenti práce: Kincl, Tomáš
Jazyk práce: Česky
Abstrakt:
Tato diplomová práce se zabývá vlivem návnadového efektu (decoy effect) na spotřebitelské rozhodování v kontextu produktů s racionální a emoční motivací, jak je vymezuje FCB matice. Cílem bylo zjistit, zda a jak se účinnost návnadového efektu liší v závislosti na typu rozhodovacího procesu a dalších individuálních charakteristikách spotřebitelů. Výzkum byl realizován kvantitativní formou prostřednictvím strukturovaného dotazníku mezi studenty vysokých škol jakožto cílovou skupinou s předpokládanou finanční citlivostí. Výsledky ukázaly, že návnadový efekt se projevuje výrazněji u ra-cionálních produktů každodenní spotřeby, kde spotřebitelé častěji porovnávají cenu a výhodnost variant. Naopak u produktů s emočním rozhodovacím typem se efekt projevil záporně. Tento rozdíl je interpretován s využitím modelu asymetrické dominance (Huber et al., 1982) a principů emočního rozhodování (Ariely, 2008), přičemž výsledky podporují hypotézu, že účinnost kognitivních zkreslení závisí na charakteru motivace k nákupu.
Klíčová slova: Návnadový efekt; Asymetrická dominance; Kognitivní zkreslení; Emoční a racionální rozhodování; Marketing; FCB matice; Spotřebitelské chování
Název práce: The Decoy Effect in Rational and Emotional Decision Making Type
Autor(ka) práce: Řehula, Jakub
Typ práce: Diploma thesis
Vedoucí práce: Novák, Michal
Oponenti práce: Kincl, Tomáš
Jazyk práce: Česky
Abstrakt:
This thesis examines the influence of the decoy effect on consumer decision making in the context of products with rational and emotional motivation as defined by the FCB grid. The aim was to investigate whether and how the effectiveness of the decoy effect varies with the type of decision making process and other individual consumer characteristics. The research was conducted quantitatively through a structured questionnaire among university students as a target group with anticipated financial sensitivity. The results demonstrated that the decoy effect is more pronounced in rational everyday products, where consumers are more likely to compare the price and convenience of options. In contrast, the effect was negative for products with an emotional decision type. This difference is interpreted using the asymmetric dominance model (Huber et al., 1982) and the principles of emotional decision-making (Ariely, 2008), with results supporting the hypothesis that the effectiveness of cognitive biases depends on the nature of the motivation to purchase.
Klíčová slova: Cognitive Bias; Consumer Behaviour; Decoy Effect; Asymmetric Dominance; Marketing; FCB Grid; Emotional and Rational Decision Making

Informace o studiu

Studijní program / obor: Management
Typ studijního programu: Magisterský studijní program
Přidělovaná hodnost: Ing.
Instituce přidělující hodnost: Vysoká škola ekonomická v Praze
Fakulta: Fakulta managementu
Katedra: Katedra managementu

Informace o odevzdání a obhajobě

Datum zadání práce: 8. 10. 2024
Datum podání práce: 28. 4. 2025
Datum obhajoby: 2025

Soubory ke stažení

Soubory budou k dispozici až po obhajobě práce.

    Poslední aktualizace: