The motorism phenomenon - The development of motorism in our country from 1987 to the present
Thesis title: | FENOMÉN AUTOMOBILISMU -- ROZVOJ MOTORISMU U NÁS OD ROKU 1897 DO SOUČASNOSTI |
---|---|
Author: | Kovářová, Marcela |
Thesis type: | Bakalářská práce |
Supervisor: | Jakubec, Ivan |
Opponents: | Szobi, Pavel |
Thesis language: | Česky |
Abstract: | V bakalářské práci se budu zabývat rozvojem automobilismu u nás od přelomu 19. a 20. století do současnosti. Téma zpracuji ze sociálně -- historického hlediska. Na začátku minulého století vlastnili automobil jen ti nejbohatší. Kdežto v současné době se stal automobilismus naprostým fenoménem a v Česku vlastní auto skoro každá rodina. Ve své práci se budu snažit zjistit hlavní faktory, které vedly k tomuto rozvoji. Rozeberu zvyšující se životní úroveň obyvatelstva. Popsáním hustoty železniční sítě, přip. autobusových spojů, bych ráda zodpověděla otázku, zda dokázaly dostatečně zajistit možnost přepravy a cestování pro obyvatelstvo, nebo zda představoval automobil v tomto ohledu nezbytný statek. Budu sledovat rozvoj našich automobilek (Škodovy závody,Tatra Kopřivnice), hlavně se zaměřím na vývoj prodeje na domácím trhu. V závěru práce shrnu hlavní faktory rozvoje automobilismu. Ve své práci se budu opírat o vydané prameny a nejnovější odbornou literaturu. |
Keywords: | tržní nerovnováha; životní úroveň; automobilismus |
Thesis title: | The motorism phenomenon - The development of motorism in our country from 1987 to the present |
---|---|
Author: | Kovářová, Marcela |
Thesis type: | Bachelor thesis |
Supervisor: | Jakubec, Ivan |
Opponents: | Szobi, Pavel |
Thesis language: | Česky |
Abstract: | In the present bachelor thesis, I will deal with the development of motorism in our country from the turn of the 19th and 20th century to the present. The issue will be treated from the social-historical point of view. At the beginning of the last century, a car was owned only by the richest class. Nowadays, hovewer, motorism became an absolute phenomenon and almost each family in the Czech Republic own a car. In my work, I will attempt to find out the main factors leading to this development. I will analyse the increasing living standards of the population. I will deal with the increasing density and quality of the road network in our country. Describing the density of the railway network, or bus connection, I would like to answer the question whether they were able to ensure transport and travelling facilities for inhabitants sufficiently, or whether a car represented a necessary possession in this respect. I will follow the development of our car factories (Škoda plants, Tatra Kopřivnice), concentrating on the sales development on the internal market. At the end of this work, I will sum up the main factors of the motorist development. In my work, I will use published sources and the latest specialized literature. |
Keywords: | living standard; market disequilibrium; motorism |
Information about study
Study programme: | Ekonomie a hospodářská správa/Národní hospodářství |
---|---|
Type of study programme: | Bakalářský studijní program |
Assigned degree: | Bc. |
Institutions assigning academic degree: | Vysoká škola ekonomická v Praze |
Faculty: | Faculty of Economics |
Department: | Department of Economic History |
Information on submission and defense
Date of assignment: | 26. 10. 2008 |
---|---|
Date of submission: | 9. 1. 2009 |
Date of defense: | 26. 6. 2009 |
Identifier in the InSIS system: | https://insis.vse.cz/zp/15941/podrobnosti |