Differentiation of BONEGA products by blue ocean strategy

Thesis title: Odlišení produktů BONEGA pomocí strategie modrého oceánu
Author: Hudeček, Michal
Thesis type: Diplomová práce
Supervisor: Zamazalová, Marcela
Opponents: Novinský, Marek
Thesis language: Česky
Abstract:
Mezi hlavní problémy, se kterými se firma BONEGA v současné době potýká, je zablokovaný přístup do velkoobchodních sítí silnou nadnárodní konkurencí. Jedním z řešení tohoto problému je uvedení natolik odlišných produktů, že by zákazníci donutili velkoobchody odebírat přístroje BONEGA, protože konkurence by nic podobného nenabízela. Tato práce vyhodnocuje existující přístupy pro hledání takového odlišení. Nejvhodnější možností pro řešení současné situace firmy BONEGA je strategie modrého oceánu. I ta má však řadu nedořešených míst při aplikaci na výrobní firmy se širším sortimentem, které však tato práce odstraňuje. Aby firma skutečně získala konkurenční výhodu založenou na unikátních inovacích, je třeba proces strategie modrého oceánu dlouhodobě zakomponovat do firemní kultury. Proběhla tak pilotní realizace procesu, která přinesla řadu nových nápadů na odlišení a také poznatků o způsobu začlenění strategie modrého oceánu do běžného chodu firmy, jež jsou v této práci taktéž blíže popsány.
Keywords: implementace; odlišení; strategie modrého oceánu
Thesis title: Differentiation of BONEGA products by blue ocean strategy
Author: Hudeček, Michal
Thesis type: Diploma thesis
Supervisor: Zamazalová, Marcela
Opponents: Novinský, Marek
Thesis language: Česky
Abstract:
At the moment, one of the biggest problems BONEGA company is dealing with is blocked access to wholesale networks by strong multinational corporations. One of the solutions is to introduce such unique and different products that customers force wholesales to offer BONEGA products as other competitors would not provide comparable devices. This thesis evaluate existing approaches to differantiation. The most suitable solution for current situation of BONEGA is blue ocean strategy. However, it has several unsolved issues, especially when applied to manufacturing firm with wide range of products, that are being solved in this paper. In order to gain long term competitive advantage based on value innovation, blue ocean strategy must be implemented into company's culture. Therefore a pilot realization of the process was undertaken. It brought several new ideas for differentiation and also valuable knowledge about adoption of the process into day-to-day company life. Those findings are also part of this work.
Keywords: differentiation; implemetation; blue ocean strategy

Information about study

Study programme: Ekonomika a management/Podniková ekonomika a management
Type of study programme: Magisterský studijní program
Assigned degree: Ing.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of Business Administration
Department: Department of Marketing

Information on submission and defense

Date of assignment: 15. 12. 2009
Date of submission: 15. 4. 2010
Date of defense: 8. 6. 2010
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/23708/podrobnosti

Files for download

Main text
Private file
Download
    Last update: