Influence of traffic accessibility with unemployment rate in the Region of Český Krumlov
Thesis title: | Vliv dopravní dostupnosti na míru nezaměstnanosti v okrese Český Krumlov |
---|---|
Author: | Vágner, Petr |
Thesis type: | Bakalářská práce |
Supervisor: | Květoň, Viktor |
Opponents: | Pova, Patrik |
Thesis language: | Česky |
Abstract: | Dopravní dostupnost bývá zmiňována v souvislosti s rozvojem a ekonomickou úrovní regionů. Ve své práci se snažím o analýzu a následné vysvětlení vztahů mezi mírou nezaměstnanosti a dopravní dostupností v okrese Český Krumlov. V úvodu obecně charakterizuji dopravní dostupnost a její vliv na regionální rozvoj, se zaměřením na nezaměstnanost a uvádím teoretické přístupy k této problematice. Dále popisuji statistické a geografické metody, které jsem v analýze použil a v praktické části pomocí nich objasňuji vazby mezi mírou nezaměstnanosti v jednotlivých obcích a dostupností center pracovních mikroregionů. Na základě výsledků analýzy hodnotím v závěru pracovní hypotézu o vyšší nezaměstnanosti v obcích s horší dopravní dostupností veřejnou dopravou a také předpokládaný vliv zvyšující se vzdálenosti a dopravní polohy obcí. |
Keywords: | pracovní mikroregion; dopravní dostupnost; dopravní poloha; nezaměstnanost |
Thesis title: | Influence of traffic accessibility with unemployment rate in the Region of Český Krumlov |
---|---|
Author: | Vágner, Petr |
Thesis type: | Bachelor thesis |
Supervisor: | Květoň, Viktor |
Opponents: | Pova, Patrik |
Thesis language: | Česky |
Abstract: | Traffic accessibility is used to be mentioned in connection with regional development and economy. In my bachelor thesis, I analyse and bring out relationships between unemployment rate and traffic accessibility in the Region of Český Krumlov. I open with characterizing traffic accessibility and its influence on regional development, with a view to unemployment, and I mention theoretical approaches associated with this topic. Later on, I describe statistical and geographical methods used in the practical part of my thesis to bring out relations between the unemployment rate in particular municipality and the accessibility of centers of working microregions. Based on the analysis results, I evaluate hypothesis of higher unemployment in municipalities with low accessibility by public transport and supposed influence of increasing distance and municipalities traffic location. |
Keywords: | unemployment; traffic accessibility; working microregion; traffic location |
Information about study
Study programme: | Ekonomie a hospodářská správa/Veřejná správa a regionální rozvoj |
---|---|
Type of study programme: | Bakalářský studijní program |
Assigned degree: | Bc. |
Institutions assigning academic degree: | Vysoká škola ekonomická v Praze |
Faculty: | Faculty of Economics |
Department: | Department of Regional Studies |
Information on submission and defense
Date of assignment: | 21. 10. 2010 |
---|---|
Date of submission: | 22. 12. 2010 |
Date of defense: | 25. 1. 2011 |
Identifier in the InSIS system: | https://insis.vse.cz/zp/28363/podrobnosti |