Marketing view of a chosen Christian church in the Czech Republic

Thesis title: Marketingový pohled na vybranou křesťanskou církev
Author: Hercigová, Tereza
Thesis type: Diplomová práce
Supervisor: Mikeš, Jiří
Opponents: Postler, Milan
Thesis language: Česky
Abstract:
Cílem této práce bylo vytvořit marketingovou analýzu a návrh marketingové strategie Českobratrské církve evangelické. Základ analýzy tvoří popis situace ohledně využívání služeb církví a náboženských společností v České republice a marketingově pojatá charakteristika nejvýznamnějších českých křesťanských církví včetně Českobratrské církve evangelické. Pro lepší pochopení toho, jak jsou náboženství, křesťanství a křesťanské církve vnímány, jsem provedla průzkum mezi mladými lidmi zaměřený právě na vnímání církví a náboženství. Klíčovými zjištěními, z nichž také vychází navržená strategie je několik: (1) O svém náboženském přesvědčení se lidé rozhodují v mladém věku -- nejpozději kolem 25. roku života. (2) Mladí lidé v České republice jsou otázkám náboženství a nadpřirozena otevření a nevadilo by jim účastnit se akcí pořádaných církví. (3) Vnímání církví pak je lepší u té skupiny mladých, kteří o nich mají lepší povědomí. (4) Českobratrská církev evangelická nemá výrazný image a je velmi zaměnitelná s ostatními křesťanskými církvemi.
Keywords: křesťanství; náboženství; marketingová analýza
Thesis title: Marketing view of a chosen Christian church in the Czech Republic
Author: Hercigová, Tereza
Thesis type: Diploma thesis
Supervisor: Mikeš, Jiří
Opponents: Postler, Milan
Thesis language: Česky
Abstract:
The goal of this paper is to create a marketing analysis and a draft of a marketing strategy for the church Českobratrská církev evangelická (further ČCE). The analysis is based on a description of the situation concerning churches and religion communities services usage in the Czech republic and the characteristics of the most important Czech Christian churches including the ČCE from the marketing point of view. I have conducted a research among the young people for better understanding of the perception of religion, Christianity and Christian churches. There are several key findings on which the draft of the marketing strategy for ČCE is based: (1) The decision about one's religious commitment comes in young age -- around the 25th year of age the latest. (2) Young people in the Czech republic are open to the religious and transcendental questions and they would not mind to participate to a church organized event. (3) The perception of the churches is better among those, who know them better. (4) ČCE does not have a distinctive image and it can be easily confused with other Christian churches.
Keywords: Christianity; Religion; Marketing analysis

Information about study

Study programme: Mezinárodní ekonomické vztahy/Mezinárodní obchod
Type of study programme: Magisterský studijní program
Assigned degree: Ing.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of International Relations
Department: Department of Retailing and Commercial Communications

Information on submission and defense

Date of assignment: 27. 10. 2009
Date of submission: 30. 5. 2010
Date of defense: 17. 1. 2011
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/22473/podrobnosti

Files for download

    Last update: