School motivation of the Gypsy learners

Thesis title: Školská motivácia rómskych žiakov
Author: Krotká, Lenka
Thesis type: Diploma thesis
Supervisor: Hadj Moussová, Zuzana
Opponents: Trnka, Jan
Thesis language: Slovensky
Abstract:
Cieľom záverečnej práce bolo analyzovať a potvrdiť či vyvrátiť krátkodobú orientáciu Rómov a prostredníctvom uskutočneného výskumu poskytnúť obraz školskej motivácie rómskych žiakov. Práca je rozdelená do štyroch kapitol. Obsahuje 2 obrázky, 1 mapu, 2 tabuľky, 30 grafov a 3 prílohy. Prvá kapitola je venovaná objasneniu teoretických základov motivácie. V ďalšej časti sa charakterizuje perspektívna orientácia, jej teoretické východiská, charakteristiky a komponenty. Tretia kapitola pojednáva o Rómskom etniku a podáva základný obraz o jeho histórii, rómskej rodine, vývoji vzdelávania, ako aj o súčasnom stave vzdelanosti. Záverečná výskumná časť sa venuje prezentácii výsledkov výskumu a interpretácii získaných údajov. Poukazuje na jednoznačnú krátkodobú orientáciu v niektorých otázkach a zároveň prejavy perspektívnej orientácie časti respondentov v iných. Vyvracia hypotézu o nezáujme rómskych žiakov študovať na vysokej škole.
Keywords: Róm; perspektívna orientácia; motivácia k učeniu; motivácia
Thesis title: Školní motivace romských žáků
Author: Krotká, Lenka
Thesis type: Diplomová práce
Supervisor: Hadj Moussová, Zuzana
Opponents: Trnka, Jan
Thesis language: Slovensky
Abstract:
Cílem závěrečné práce bylo analyzovat a potvrdit či vyvrátit krátkodobou orientaci Romů a prostřednictvím uskutečněného výzkumu poskytnout obraz školní motivace romských žáků. Práce je rozdělena do čtyř kapitol. Obsahuje 2 obrázky, 1 mapu, 2 tabulky, 30 grafů a 3 přílohy. První kapitola je věnovaná objasnění teoretických základů motivace. V další části se charakterizuje perspektivní orientace, její teoretické východiska, charakteristiky a komponenty. Třetí kapitola pojednává o Romském etniku a podává základní obraz o jeho historii, romské rodině, vývoji vzdělávání, jako i o současném stavu vzdělanosti. Závěrečná výzkumná část se věnuje prezentaci výsledků výzkumu a interpretaci získaných údajů. Poukazuje na jednoznačnou krátkodobou orientaci v některých otázkách a zároveň projevy perspektivní orientace části respondentů v jiných. Vyvrací hypotézu o nezájmu romských žáků studovat na vysoké škole.
Keywords: Rom; perspektivní orientace; motivace k učení; motivace
Thesis title: School motivation of the Gypsy learners
Author: Krotká, Lenka
Thesis type: Diploma thesis
Supervisor: Hadj Moussová, Zuzana
Opponents: Trnka, Jan
Thesis language: Slovensky
Abstract:
The aim of the thesis was to analyze and to confirm or to contradict short-term orientation of the Gypsies and through realized research to offer the representation of school motivation of the Gypsy learners. The thesis is divided to four chapters. It contains 2 pictures, 1 map, 2 charts, 30 graphs and 3 supplements. The first chapter contains clarification of theoretical basics of the motivation. In the second chapter the perspective orientation is characterized; its theoretical starting points, characteristics and components. The third chapter deals with Gypsy ethnic-group society and represents the basic view about its history, Gypsy family, education development and about actual level of education. The last chapter, containing research, presents the results of the research and interpretation of obtained indications. This chapter refers clearly a short-term orientation in some issues but also manifestation of perspective orientation of a segment of the respondents in the other issues. It contradicts the hypothesis that Gypsy learners are not interested to study at the University.
Keywords: motivation; Gypsy; perspective orientation; motivation to study

Information about study

Study programme: Ekonomika a management/Podniková ekonomika a management
Type of study programme: Magisterský studijní program
Assigned degree: Ing.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of Finance and Accounting
Department: Department of Economic Teaching Methodology

Information on submission and defense

Date of assignment: 23. 2. 2010
Date of submission: 30. 9. 2010
Date of defense: 12. 10. 2010
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/25066/podrobnosti

Files for download

    Last update: