Value of gender stereotypes in Marketing

Thesis title: Marketingový význam ženských a mužských rolí
Author: Šimíková, Kristýna
Thesis type: Diplomová práce
Supervisor: Koudelka, Jan
Opponents: Stříteský, Václav
Thesis language: Česky
Abstract:
Tato diplomová práce je zaměřena na význam ženských a mužských rolí v marketingu. Jejím cílem je jednak zmapovat zobrazování mužů a žen v inzerci, ale i získat informace o postojích respondentů k této problematice a následně porovnat tyto dva výsledky. Teoretická část práce objasňuje postavení mužů a žen ve společnosti, reklamu a pochopitelně i metody výzkumu, které jsou náplní praktické části. Pokud jde o praktickou část, nejprve se věnuje výzkumům prostřednictvím jednotlivých metod a to dotazníkového šetření a obsahové analýzy a následně vzájemně porovnává výsledky těchto dvou výzkumů.
Keywords: Obsahová analýza; Dotazníkové šetření; Média; Reklama; Gender; Žena; Muž; Pohlaví; Mužské a ženské role
Thesis title: Value of gender stereotypes in Marketing
Author: Šimíková, Kristýna
Thesis type: Diploma thesis
Supervisor: Koudelka, Jan
Opponents: Stříteský, Václav
Thesis language: Česky
Abstract:
This dissertation addresses the role and value of gender stereotypes in Marketing. The objective is on the one hand to chart male and female imagery in advertising and on the other to establish consumers' attitudes to this imagery, thus enabling a comparison of these outcomes. The first, theoretical part of the dissertation depicts the status of men and women in society and how advertising seeks to reflect this, and in addition describes the research methodology employed in the second, practical part. This latter part comprises a questionnaire survey and an advertising content analysis, and concludes with a comparison of the mentioned surveys.
Keywords: Content analysis; Questionnaire survey; Media; Advertising; Woman; Man; Sex; Gender stereotypes

Information about study

Study programme: Ekonomika a management/Podniková ekonomika a management
Type of study programme: Magisterský studijní program
Assigned degree: Ing.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of Business Administration
Department: Department of Marketing

Information on submission and defense

Date of assignment: 10. 12. 2009
Date of submission: 25. 8. 2010
Date of defense: 14. 9. 2010
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/26793/podrobnosti

Files for download

    Last update: