Are small regional airports competitors for Prague Airport Inc.?
Thesis title: | Jsou malá regionální letiště konkurencí pro Letiště Praha, a. s.? |
---|---|
Author: | Gregor, František |
Thesis type: | Bakalářská práce |
Supervisor: | Mičúch, Marek |
Opponents: | Rod, Aleš |
Thesis language: | Česky |
Abstract: | Práce se zabývá problematikou konkurenčního prostředí v odvětví leteckého průmyslu se specifickým zaměřením na oblast veřejných mezinárodních letišť na území České republiky. Hlavní pozornost je věnována letišti Praha --Ruzyně, jakožto největšímu letišti v České republice, a jeho současným i budoucím potenciálním konkurentům. Na základě analýzy poplatků na pěti největších českých letištích pro vybrané stroje je stanoveno, jak vysokým variabilním nákladům dopravci čelí. Práce dochází k závěru, že letiště Praha je ze všech letišť pro aerolinie nejméně nákladné, a to především díky cenové politice v podobě cenové diskriminace, kterou uplatňuje. Vzhledem k tomu se ostatní subjekty nedají považovat za příliš silnou konkurenci pražského letiště. Analýza provozních nákladů pro leteckédopravce je provedena i na předpokládaných poplatcích budoucího letiště Vodochody. Zde se práci nepodařilo stanovit jednoznačné stanovisko, mimo jiné i vzhledem k rostoucí poptávce po letecké dopravě, chybějícím datům a omezené kapacitě pražského letiště. |
Keywords: | letiště; konkurence; letecký průmysl; variabilní náklady |
Thesis title: | Are small regional airports competitors for Prague Airport Inc.? |
---|---|
Author: | Gregor, František |
Thesis type: | Bachelor thesis |
Supervisor: | Mičúch, Marek |
Opponents: | Rod, Aleš |
Thesis language: | Česky |
Abstract: | This working paper is focused on issue of competition in the aircraft industry, with specific orientation on intenational airports sector in the Czech Republic. The main attention is paid to the largest aiport in the Czech Republic, Prague Airport, and its contemporary and future prospective competitors. Based on analysis of aiport charges of the five largest Czech aerodromes for selected aircrafts are determined the levels of variable costs for airlines. The paper conclusion is that due to the price policy, particularly to the price discrimination, is Prague Airport considered to be the least-cost for airline carriers. Since that are not other aiports considered to be significant competitors. Operating costs are also analysed on projected Aiport Vodochody. According to the progress in aicraft industry, lack of information and limited capability of Prague Aiport was not able to state the standpoint. |
Keywords: | competition; variable cost; airport; aircraft industry |
Information about study
Study programme: | Ekonomie a hospodářská správa/Ekonomie |
---|---|
Type of study programme: | Bakalářský studijní program |
Assigned degree: | Bc. |
Institutions assigning academic degree: | Vysoká škola ekonomická v Praze |
Faculty: | Faculty of Economics |
Department: | Department of Economics |
Information on submission and defense
Date of assignment: | 28. 6. 2010 |
---|---|
Date of submission: | 31. 8. 2010 |
Date of defense: | 9. 9. 2010 |
Identifier in the InSIS system: | https://insis.vse.cz/zp/27039/podrobnosti |