Makroregion Europe and his position on the international tourism market

Thesis title: Makroregion Evropa a jeho postavení na mezinárodním trhu cestovního ruchu
Author: Poživilová, Iva
Thesis type: Diplomová práce
Supervisor: Petrů, Zdenka
Opponents: Valentová, Jana
Thesis language: Česky
Abstract:
Cílem této práce je zhodnotit postavení makroregionu Evropa na mezinárodním trhu cestovního ruchu. Teoretická část se zabývá vymezením teoreticko-metodologického rámce a shrnutím hlavních faktorů, které přispívají k rozvoji cestovního ruchu. Praktická část se zaměřuje na samotný makroregion Evropa, který dlouhodobě zaujímá přední pozici na mezinárodním trhu cestovního ruchu. Jsou aplikovány teoretické poznatky a analyzovány evropské subregiony, u nichž jsou sledovány společné charakteristiky a hlavní vývojové tendence. Pod vlivem současné světové krize, nepříznivého demografického vývoje a konkurence ze strany asijsko-pacifického regionu se Evropská unie snaží prostřednictvím Nového politického rámce pro evropský cestovní ruch zvýšit konkurenceschopnost a udržet Evropě pozici hlavní světové destinace na poli mezinárodního cestovního ruchu.
Keywords: UNWTO; Evropa; mezinárodní cestovní ruch
Thesis title: Makroregion Europe and his position on the international tourism market
Author: Poživilová, Iva
Thesis type: Diploma thesis
Supervisor: Petrů, Zdenka
Opponents: Valentová, Jana
Thesis language: Česky
Abstract:
The main goal of the final thesis is to evaluate the position of makroregion Europe on the international tourism market. The theoretical part of the thesis deals with methodological framework, important notions of tourism and main factors, which contribute to tourism development. The practical part is focused on makroregion Europe itself, where tourism has experienced continued expansion and is a long-term leader on the international tourism market. The theoretical knowledge is applied and european subregions are analysed considering main development trends. Under the impact of the worldwide financial crisis, unfavourable demographic trend and competiton of Asia-Pacific destinations, European union exerts an effort by means of New political framework for tourism to retain position as a world's top destination on the international tourism market.
Keywords: Europe; international tourism market; UNWTO

Information about study

Study programme: Mezinárodní ekonomické vztahy/Mezinárodní obchod
Type of study programme: Magisterský studijní program
Assigned degree: Ing.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of International Relations
Department: Department of Tourism

Information on submission and defense

Date of assignment: 11. 11. 2010
Date of submission: 11. 6. 2011
Date of defense: 10. 6. 2011
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/28814/podrobnosti

Files for download

    Last update: