Trademark as an Intangible Asset of a Firm

Thesis title: Značka jako nehmotné aktivum firmy
Author: Kucírková, Jana
Thesis type: Diplomová práce
Supervisor: Hesková, Marie
Opponents: Maňáková , Martina
Thesis language: Česky
Abstract:
Diplomová práce se zabývá značkou jako nehmotným aktivem firmy, je rozdělena do dvou částí. Teoretická část se věnuje členění nehmotnému majetku a používání ochranné známky. Dále jsou zde uvedeny teoretické aspekty brand managementu a možné metody ocenění značky jako nehmotného aktiva firmy. Praktická část diplomové práce představuje vybranou společnost, kde byl proveden výzkum značky a analýza vnitřního a vnějšího prostředí firmy. Po dokončení finanční analýzy následuje hodnocení marketingového komunikačního mixu a jednotlivých prvků značky. Druhá polovina praktické části se věnuje alternativnímu ocenění značky pomocí adekvátních metod a návrhu zápisu značky do Rejstříku ochranných známek.
Keywords: ochranná známka; ocenění značky; nehmotný majetek; značka
Thesis title: Trademark as an Intangible Asset of a Firm
Author: Kucírková, Jana
Thesis type: Diploma thesis
Supervisor: Hesková, Marie
Opponents: Maňáková , Martina
Thesis language: Česky
Abstract:
The thesis deals with a trademark as an intangible property of the company and it is divided into two parts. The theoretical part attends to an intangible property classification and a usage of a trademark. Further there are presented theoretical aspects of brand management and possible methods of trademark evaluation as an intangible property of the company. The practical part introduces the selected company where a brand research and an analysis of an internal and external environment of a company were conducted. After finishing a financial analysis follows an evaluation of a marketing communication mix and particular brand elements. The second half of the practical part focuses on the alternative trademark evaluation with adequate methods and a proposal of the trademark inscription to the Register of trademarks.
Keywords: an intangible property; a brand evaluation; a trademark; a brand

Information about study

Study programme: Ekonomika a management/Management
Type of study programme: Magisterský studijní program
Assigned degree: Ing.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of Management
Department: Department of Management Business

Information on submission and defense

Date of assignment: 30. 12. 2009
Date of submission: 15. 4. 2011
Date of defense: 7. 6. 2011
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/23980/podrobnosti

Files for download

    Last update: