Lifestyle market segmentation - efficiency and ethical issues

Thesis title: Lifestyle market segmentation - efficiency and ethical issues
Author: Pilstl, Michaela
Thesis type: Diploma thesis
Supervisor: Cook, Gina
Opponents: Lhotáková, Markéta
Thesis language: English
Abstract:
Lifestyle market segmentation can be very supportive for a successful marketing strategy of a company. However it is not clear whether lifestyle market segmentation is efficient and ethical or not. Several market segmentation concepts such as Cross-Cultural Consumer Characterization, VALS, PRIZM NE, Mosaic, ConneXions NE and GfK Roper Consumer Styles are analyzed in order to give an extensive overview of the offered concepts. The observation of efficiency issues in regards to market segmentation comes to the result that there is a significant lack of empirical data and a shortage of determined factors which can improve market segmentation efficiency. Moreover, lifestyle market segmentation cannot be exclusively identified as ethically right or wrong, but depends on the individual ethical decision-making of a marketer.
Keywords: Lifestyle market segmentation; Efficiency; Ethics
Thesis title: Tržní segmentace podle životního stylu - Efektivnost a etické aspekty
Author: Pilstl, Michaela
Thesis type: Diplomová práce
Supervisor: Cook, Gina
Opponents: Lhotáková, Markéta
Thesis language: English
Abstract:
Tržní segmentace podle životního stylu může významně napomáhat úspěchu marketingové strategie společnosti. Otázkou je, zda je tržní segmentace podle životního stylu efektivní a etická. Tato práce analyzuje některé koncepty (metody) tržní segmentace -- kulturní charakteristiky spotřebitele, VALS, PRIZM NE, Mosaic, ConneXions NE a GfK Roper Consumer Styles a poskytuje široký a vyčerpávající přehled těchto konceptů. Sledování problému efektivnosti z hlediska tržní segmentace ukazuje na nedostatek empirických dat a faktorů rozhodných pro dosažení lepší efektivnosti tržní segmentace. Tržní segmentaci podle životního stylu navíc nelze výhradně definovat jako etickou či neetickou -- její charakter se odvíjí od individuálního rozhodování subjektů marketingu.
Keywords: Efektivnost; Etika; Tržní segmentace podle životního stylu

Information about study

Study programme: Ekonomika a management/International Business - Central European Business Realities
Type of study programme: Magisterský studijní program
Assigned degree: Ing.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of International Relations
Department: Department of International Business

Information on submission and defense

Date of assignment: 29. 11. 2010
Date of submission: 25. 5. 2011
Date of defense: 7. 6. 2011
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/29167/podrobnosti

Files for download

    Last update: