Analysis of educational portals on the Czech market
Thesis title: | Analýza vzdělávacích portálů na trhu České republiky |
---|---|
Author: | Šejtka, Ondřej |
Thesis type: | Diplomová práce |
Supervisor: | Šedivá, Zuzana |
Opponents: | Benáčanová, Helena |
Thesis language: | Česky |
Abstract: | Diplomová práce se zabývá oblastí elektronického vzdělávání v podobě vzdělávacích portálů. Cílem práce je provedení rešerše vzdělávacích portálů na trhu ČR a následná analýza portálů, které uživatelům nabízí služby pro podporu výuky. V teoretické části se práce zaměřuje na definici pojmů formální a neformální vzdělávání, popisuje příklady jeho využití. Dále se pak zabývá elektronickým vzděláváním v podobě e-learningu, definuje e-learning z různých úhlů pohledů, popisuje jeho historický vývoj, formy a prostředky e-learningové výuky. Diplomová práce se dále zabývá analýzou 17 portálů, z nichž dva jsou popsány detailně, jedná se o zástupce formálního a neformálního vzdělávání. Zpracovaná analýza nabízí informace o správcích portálů, dále pak rozsahu poskytovaných služeb a také obchodního modelu, který portály využívají. |
Keywords: | digitální učební materiál; interaktivní výuka; Learning Management System; vzdělávací portál; formální vzdělávání; online testy; neformální vzdělávání; e-learning; internetové kurzy |
Thesis title: | Analysis of educational portals on the Czech market |
---|---|
Author: | Šejtka, Ondřej |
Thesis type: | Diploma thesis |
Supervisor: | Šedivá, Zuzana |
Opponents: | Benáčanová, Helena |
Thesis language: | Česky |
Abstract: | The thesis inquires into the area of electronic education in the form of educational portals. It aims to carry out a research of educational portals on the Czech market and subsequent analysis of the portals, which offer users the services for the support of education and schooling. The theoretical part of the thesis focuses on defining the terms of formal and non-formal education, describes examples of their usage. Furthermore, it deals with electronic education in the form of e-learning, defines e-learning from different points of view, and describes its historical development, forms and instruments. The work then analyses 17 portals, two of them in detail -- they represent both formal and non-formal education. The analysis offers information about portals' administrators, range of offered services as well as business models, used by the portals. |
Keywords: | interactive education and schooling; Learning Management System; formal education; e-learning; internet courses; online examinations; non-formal education; digital learning material; educational portal |
Information about study
Study programme: | Aplikovaná informatika/Informační systémy a technologie |
---|---|
Type of study programme: | Magisterský studijní program |
Assigned degree: | Ing. |
Institutions assigning academic degree: | Vysoká škola ekonomická v Praze |
Faculty: | Faculty of Informatics and Statistics |
Department: | Department of Information Technologies |
Information on submission and defense
Date of assignment: | 22. 11. 2010 |
---|---|
Date of submission: | 5. 5. 2011 |
Date of defense: | 7. 6. 2011 |
Identifier in the InSIS system: | https://insis.vse.cz/zp/28995/podrobnosti |