Analysis of the determinants of hotel prices in Prague

Thesis title: Analýza determinantů ceny hotelů v Praze
Author: Illková, Luisa
Thesis type: Bakalářská práce
Supervisor: Bartoň, Petr
Opponents: Bolcha, Peter
Thesis language: Česky
Abstract:
Ve své práci zkoumám vztah určitých vlastností hotelových pokojů na jejich cenu. Vycházím z předpokladu, že pokud se hotel vyznačuje některou z daných vlastností (má menší počet pokojů, disponuje vlastním parkovištěm atd.), může účtovat vyšší cenu, než hotely bez daných atributů. K určení vlivu jednotlivých proměnných mi pomáhá metoda hédonické ceny, kterou ověřuji pomocí regresní analýzy. Většina sledovaných parametrů se ukazuje jako statisticky významná, stejně tak model jako celek. Aby model lépe vystihoval situaci, aplikuji regresní analýzu i po vynechání statisticky nevýznamných proměnných. V obou případech nejvíce ovlivňuje cenu fakt, že hotel patří do kategorie Luxury. Překvapením je výsledek parametru internet zdarma, neboť oproti očekávání má negativní dopad na cenu. V poslední části své práce porovnávám mnou zjištěné výsledky s výsledky zahraničních studií.
Keywords: hotelnictví; cestovní ruch; hédonická cena
Thesis title: Analysis of the determinants of hotel prices in Prague
Author: Illková, Luisa
Thesis type: Bachelor thesis
Supervisor: Bartoň, Petr
Opponents: Bolcha, Peter
Thesis language: Česky
Abstract:
My bachelor thesis examined relationship between characteristics of hotel rooms and its prices. I expect, that hotels with certain attributes, for example hotels with small number of rooms, which own parking site can charge higher prices, than hotels without these characteristics. I use hedonic price method to observe impact of attributes, verified by regression analyze. Most of monitoring variables are statistically significant. Model at whole is also statistically significant. I also do regression analyze without insignificant variables to reach better results. At both cases highest impact on price has variable five stars hotel. Surprisingly, variable internet for free has negative impact on price. At last part of my work I compare my results with results of foreign studies.
Keywords: hotel market; tourism; Hedonic price

Information about study

Study programme: Ekonomie a hospodářská správa/Ekonomie
Type of study programme: Bakalářský studijní program
Assigned degree: Bc.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of Economics
Department: Department of Economics

Information on submission and defense

Date of assignment: 26. 2. 2011
Date of submission: 1. 6. 2011
Date of defense: 22. 6. 2011
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/32181/podrobnosti

Files for download

    Last update: