Cultural Specifics of Management in Multinational Companies

Thesis title: Cultural Specifics of Management in Multinational Companies
Author: Křečková Kroupová, Zuzana
Thesis type: Dissertation thesis
Supervisor: Pražská, Lenka
Opponents: Zadražilová, Dana; Lehmannová, Zuzana; Dobeš, Richard
Thesis language: English
Abstract:
Nowadays the world is becoming increasingly economically connected, and cultural diversity of employees is gaining importance as a crucial competitive advantage. Cross-cultural communication ability is becoming a key management skill in multinational firms and is equally important for other employees who are exposed to other cultures in the workplace. This work mainly focuses on cultural specifics of management in multinational firms. The goal of this thesis is to discover how different national cultures influence management of people, particularly work relationships, management tools and organization structures. The author discovers this through cultural dimensions that she updates for the Czech Republic and Slovakia for her work using methodology of Fons Trompenaars. The author tests three hypotheses: about the development of preferences of cultural dimensions in time, differences in preferences of cultural dimensions of Czechs and Slovaks and differences in preferences of cultural dimensions based on people's gender, age and the number of years spent abroad. The work also presents mapping of changes of attitudes in specific work and personal situations of Czechs and Slovaks over a period of time. The work additionally analyzes the influence of economic factors on work attitudes and preferences of cultural dimensions and identifies areas of potential conflicts between the cultures of Czechs and Slovaks in the workplace. It also compares results with other researches about cultural dimensions and cultural standards. The work concludes by presenting culturally specific recommendations for management of Czechs and Slovaks.
Keywords: Geert Hofstede; management; national cultures; cultural dimensions; Czechs; multinational firms; Fons Trompenaars; Slovaks
Thesis title: Kulturní specifika managementu multinacionálních firem
Author: Křečková Kroupová, Zuzana
Thesis type: Disertační práce
Supervisor: Pražská, Lenka
Opponents: Zadražilová, Dana; Lehmannová, Zuzana; Dobeš, Richard
Thesis language: English
Abstract:
V současné době se svět stále více ekonomicky propojuje a kulturní diverzita zaměstnanců nabývá na významu jako podstatná konkurenční výhoda. Interkulturní komunikační kompetence se stává klíčovou kompetencí manažera v multinacionálních firmách a zároveň je důležitá i pro řadového pracovníka, který přichází do styku s jinými kulturami v pracovním prostředí. Hlavním tématem práce jsou kulturní specifika managementu multinacionálních firem. Cílem disertační práce je zjistit, jak odlišné národní kultury ovlivňují řízení lidí, zejména pracovní vztahy, manažerské nástroje a organizační struktury. To autorka zjišťuje prostřednictvím kulturních dimenzí, které v rámci této práce aktualizuje pro Českou a Slovenskou republiku dle metodologie Fonse Trompenaarse. Autorka testuje tři hypotézy: o vývoji preferencí kulturních dimenzí v čase, odlišnosti preferencí kulturních dimenzí Čechů a Slováků a odlišnosti preferencí kulturních dimenzí dle pohlaví, věku a počtu let strávených v zahraničí. Práce zároveň předkládá i mapování změny postojů v konkrétních pracovních a osobních situacích Čechů a Slováků v čase. Práce analyzuje vliv ekonomických faktorů na pracovní postoje a preference kulturních dimenzí, identifikuje oblasti potenciálních konfliktů kultur Čechů a Slováků v pracovním prostředí a také porovnává výsledky s jinými výzkumy v oblasti kulturních dimenzí a kulturních standardů. Závěrem práce navrhuje kulturně specifická doporučení řízení Čechů a Slováků.
Keywords: management; Fons Trompenaars; Češi; multinacionální firmy; kulturní dimenze; národní kultury; Slováci; Geert Hofstede

Information about study

Study programme: Mezinárodní ekonomické vztahy/Mezinárodní ekonomické vztahy
Type of study programme: Doktorský studijní program
Assigned degree: Ph.D.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of International Relations
Department: Department of Retailing and Commercial Communications

Information on submission and defense

Date of assignment: 30. 9. 2002
Date of submission: 9. 4. 2009
Date of defense: 27. 5. 2009
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/14353/podrobnosti

Files for download

    Last update: