Sensory and emotional marketing

Thesis title: Smyslový a emoční marketing
Author: Mendlíková, Petra
Thesis type: Diplomová práce
Supervisor: Postler, Milan
Opponents: Kupec, Václav
Thesis language: Česky
Abstract:
Diplomová práce "Smyslový a emoční marketing" pojednává o zapojení smyslových podnětů a snaží se objasnit jejich význam v rámci komerční komunikace. Přibližuje tuto problematiku, jež se snaží vytvořit teoretický rámec. Důraz je kladen na využívání smyslových podnětů jednak v rámci komunikace jednotlivých produktů či služeb, ale také multisenzorického zapojení v rámci komunikace značky jako takové. Po vymezení základních pojmů marketingu a brand managementu v teoretické části, se práce již zaměřuje na spotřebitele a jeho chování v nákupním prostředí. Přináší také pohled na multisenzorickou komunikaci jako na příležitost, pomocí níž mohou firmy získat konkurenční výhodu na trhu. Na základě praktických příkladů dokládá účinnost zapojení více smyslových podnětů směrem ke spotřebitelům. Závěrečný text je věnován dotazníkovému šetření, jež bylo v rámci této práce provedeno, a přináší výsledky odkrývající důležitost jednotlivých faktorů se zaměřením na výběr kávy a kaváren.
Keywords: smyslový marketing; emoční marketing; senzorický branding; multisenzorická komunikace
Thesis title: Sensory and emotional marketing
Author: Mendlíková, Petra
Thesis type: Diploma thesis
Supervisor: Postler, Milan
Opponents: Kupec, Václav
Thesis language: Česky
Abstract:
Diploma thesis "Sensory and emotional marketing" deals with engagement of sensory stimulations and try to clarify their meaning in commercial communication. It approaches this issue for which struggles to create a theoretical background. Emphasis is placed on the use of sensory stimuli, both within the various communication products or services, but also multiple-sensory involvement in the brand communication. After defining the basic concepts of marketing and brand management, the work is fully focused on the consumer and his behavior in the shopping environment. It also brings to the multiple-sensory communication as an opportunity, through which companies can gain a competitive advantage in the market. On the basis of practical examples there is demonstrated the effectiveness of the involvement of multiple sensory stimuli toward consumers. The final text is devoted an investigation, that was as part of this work done, and produces results revealing the importance of individual factors, focusing on selection of coffee and cafes.
Keywords: sensory branding; multisensory communication; emocional marketing; sensory marketing

Information about study

Study programme: Ekonomika a management/Podniková ekonomika a management
Type of study programme: Magisterský studijní program
Assigned degree: Ing.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of International Relations
Department: Department of Retailing and Commercial Communications

Information on submission and defense

Date of assignment: 30. 11. 2010
Date of submission: 13. 5. 2011
Date of defense: 8. 9. 2011
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/29188/podrobnosti

Files for download

    Last update: