Current Trends in Consumer Behavior

Thesis title: Aktuální trendy spotřebitelského chování
Author: Mynařík, Jan
Thesis type: Diplomová práce
Supervisor: Vávra, Oldřich
Opponents: Černá, Jitka
Thesis language: Česky
Abstract:
Tato práce se zabívá třemi současnými vybranými trendy spotřebitelského chování - přívalem retro produktů a retro marketingem obecně, změnami chování, které se vztahují k elektronickému tržišti a zpřísňujícími se požadavky zákazníků na bezvadný design produktů i služeb. Každý z těchto trendů je detailně popsán, hledány jsou také hnací síly trendů a způsoby, kterými ovlivňují život spotřebitelů. Tyto znalosti jsou pak využity k určení toho, jak mohou být různé skupiny českých spotřebitelů ovlivněny těmito trendy, což dává podnikům vodítka, jak popsané trendy využít ve vztazích se zákazníky a realizovat díky nim tržby.
Keywords: český spotřebitel; e-commerce; internetové hospodářství; retro; spotřebitelské chování; elektronické tržiště; internet; oživení značek; nostalgie; marketing; český trh; balení produktů; retro marketing; design
Thesis title: Current Trends in Consumer Behavior
Author: Mynařík, Jan
Thesis type: Diploma thesis
Supervisor: Vávra, Oldřich
Opponents: Černá, Jitka
Thesis language: Česky
Abstract:
This thesis deals with three selected current trends related to consumer behavior -- onslaught of retro products and retro marketing generally, changes in behavior related to electronic marketplace, and stricter demands for flawlessly designed products and services. Each trend is described and attention is given to driving forces of these trends, the ways they can affect consumers' lives and how they can be observed. The knowledge of the trends is then applied to determine how different groups of Czech consumers can be affected by those trends, thus giving businesses hints on how to incorporate the trends in the approach to their customers and monetize on them.
Keywords: Czech consumers; Czech market; design; internet; brand revival; retro marketing; consumer behavior; e-commerce; internet economy; electronic marketplace; nostalgia; retro; marketing; product packaging

Information about study

Study programme: Ekonomika a management/Podniková ekonomika a management
Type of study programme: Magisterský studijní program
Assigned degree: Ing.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of Business Administration
Department: Department of Marketing

Information on submission and defense

Date of assignment: 21. 11. 2010
Date of submission: 30. 8. 2011
Date of defense: 13. 9. 2011
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/31353/podrobnosti

Files for download

    Last update: