The rise of mass tourism in the Federal Republic of Germany in the fifties and the sixties ot the twentieth century

Thesis title: Vznik a vývoj masového turismu v západním Německu v 50. a 60. letech 20. století
Author: Fantišová, Lenka
Thesis type: Diplomová práce
Supervisor: Soběhart, Radek
Opponents: Kozmanová, Irena
Thesis language: Česky
Abstract:
Diplomová práce pojednává o období vzniku masového cestovního ruchu ve Spolkové republice Německo v 50. a 60. letech 20. století. V úvodní části se práce věnuje období Výmarské republiky, kdy byly položeny základní předpoklady pro následný poválečný rozvoj cestování v jeho masové podobě. Jedním z klíčových témat práce je také hospodářský "zázrak", na jehož základě se následně rozvinula konzumní společnost, jejíž součástí byla mimo jiné i celospolečenská akceptace cestování jako běžného způsobu trávení volného času. V ústřední části diplomová práce zkoumá cestování západoněmeckého obyvatelstva z pohledu kulturního a společenského fenoménu. Zvláštní pozornost je věnována také podobě a vývoji turistické infrastruktury v 50. a 60. letech 20. století v SRN.
Keywords: volný čas; Spolková republika Německo; cestovní kanceláře; konzumní společnost; cestovní ruch
Thesis title: The rise of mass tourism in the Federal Republic of Germany in the fifties and the sixties ot the twentieth century
Author: Fantišová, Lenka
Thesis type: Diploma thesis
Supervisor: Soběhart, Radek
Opponents: Kozmanová, Irena
Thesis language: Česky
Abstract:
The graduation thesis is focusing on rise of mass tourism in the Federal republic of Germany in the fifties and the sixties of the twentieth century. The introductory part deals with the time of Weimar Republic, when the necessary background of subsequent post-war mass tourism development was set. One of the further crucial subjects of matter is the economic miracle and consumer society, which led among the German citizens up to the broad acceptance of travelling, as a possible way of spending their leisure time. The main part of the thesis concentrates on the mass tourism as cultural and social phenomena. Special attention is finally devoted to the tourist infrastructure in the federal republic in the fifties and the sixties and the way it formed a developed.
Keywords: leisure time; travel agencies; consumer society; mass tourism; Federal Republic of Germany

Information about study

Study programme: Mezinárodní ekonomické vztahy/Cestovní ruch
Type of study programme: Magisterský studijní program
Assigned degree: Ing.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of Economics
Department: Department of Economic History

Information on submission and defense

Date of assignment: 27. 7. 2010
Date of submission: 10. 1. 2011
Date of defense: 22. 9. 2011
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/27162/podrobnosti

Files for download

    Last update: