Marketing of art and mainstream films and differences in their perception and promotion in Europe and USA

Thesis title: Marketing filmů - rozdíly v propagaci mainstreamových a arthousových snímků v USA a v Evropě
Author: Kozak, Ivanna
Thesis type: Diplomová práce
Supervisor: Mikeš, Jiří
Opponents: Postler, Milan
Thesis language: Česky
Abstract:
Filmový marketing dnes s každým dnem nabývá nových rysů díky dynamickému rozvoji. Tato práce se věnuje dvěma kategoriím filmů - artovým a mainstreamovým filmům na evropském a americkém trhu. Film sám o sobě je velmi komplexním a jedinečným produktem a kvůli tomu vyžaduje i specifický způsob distribuce a komunikace. Tato práce řeší rozdíly v marketingu a propagaci artových a mainstreamových filmů. Cílem je prozkoumat dnešní možnosti a způsoby marketingové komunikace artových a mainstreamových filmů a rozdíly v jejich chápaní diváky. Teoretická část je věnována vysvětlení odlišností v diváckých očekáváních a různých marketingových strategiích obou filmových kategorií. V praktické části je provedená analýza kvalitativního výzkumu uskutečněného pro účely této práce. Výzkum byl založen na rozhovorech a dotazníkovém šetření. Závěr vzešlý z výsledků výzkumu je aplikován na hypotézy stanovené v úvodu této práce a řeší výhody a nevýhody různých marketingových nástrojů používaných oběma kategoriemi filmů, a předpokládaný budoucí vývoj.
Keywords: art; distribuce; promítání; Film; marketing; kino
Thesis title: Marketing of art and mainstream films and differences in their perception and promotion in Europe and USA
Author: Kozak, Ivanna
Thesis type: Diploma thesis
Supervisor: Mikeš, Jiří
Opponents: Postler, Milan
Thesis language: Česky
Abstract:
Film marketing is gaining new features every day and is underlying a dynamic development. This work is devoted to two categories of films - art house and mainstream films in European and American markets. Film is a very complex and unique product and therefore requires specific distribution and communication strategies. This thesis analyses the differences in marketing and promotion between art house and mainstream films. The aim of this paper is to explore contemporary means of marketing art house and mainstream films as well as the differences in the perception of these film categories by the viewers. The theoretical part is devoted to set light upon the differences in expectations of the viewer and the various marketing strategies with regard to these film categories. The practical part is dedicated to the analysis of the qualitative research, which was carried out for the purposes of this thesis. The research is based on personal interviews as well as on a questionnaire survey. The conclusion resulting from this research is applied on the hypotheses stated in the beginning of the thesis and discusses the advantages and disadvantages of different marketing tools used by these two film categories as well as their anticipated future development.
Keywords: art; Film; marketing; exhibition; theater; mainstream; distribution

Information about study

Study programme: Mezinárodní ekonomické vztahy/Mezinárodní obchod
Type of study programme: Magisterský studijní program
Assigned degree: Ing.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of International Relations
Department: Department of Retailing and Commercial Communications

Information on submission and defense

Date of assignment: 28. 6. 2011
Date of submission: 15. 6. 2012
Date of defense: 30. 5. 2012
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/32507/podrobnosti

Files for download

    Last update: