Cultural and business specifics of China

Thesis title: Kulturní a obchodní specifika Číny
Author: Miková, Eva
Thesis type: Bakalářská práce
Supervisor: Odehnalová, Jitka
Opponents: Bušniaková, Iva
Thesis language: Česky
Abstract:
Tato bakalářská práce pojednává o klíčových kulturních a obchodních specifikách Číny, jichž by si měl subjekt, který chce úspěšně navázat kontakt a jednat s čínskými obchodními partnery, být vědom, a dále přibližuje a analyzuje strukturu a průběh komplexního obchodního případu. Práce se nejprve věnuje geografické, demografické, politické a hospodářské charakteristice území, potřebné k pochopení souvislostí v dalších kapitolách. Druhá kapitola je zaměřena na diferenciaci čínského trhu, na dělení měst do kategorií Tier a na možnosti vstupu zahraničních subjektů na čínský trh. Třetí kapitola se věnuje aspektům čínského obchodního jednání a jejich kulturnímu i historickému pozadí. Poslední část mé bakalářské představuje analýza komplexního obchodního případu ve formě explanatorní případové studie.
Keywords: hierarchie; Čína; obchodní jednání; Tier; guanxi; kolektivismus; mianzi
Thesis title: Cultural and business specifics of China
Author: Miková, Eva
Thesis type: Bachelor thesis
Supervisor: Odehnalová, Jitka
Opponents: Bušniaková, Iva
Thesis language: Česky
Abstract:
This bachelor thesis deals with crucial cultural and business specifics of China, which should every entity, that intends to successfully contact and negotiate with Chinese business counterparts, be aware of. It further describes and analyses the course of a complex business case. First, the thesis deals with geographic, demographic, political and economical characteristics of the territory needed to understand the context of next chapters. The second chapter focuses on the differentiation of Chinese market, dividing cities in the Tier categories and on the possibilities of the market entry of foreign entities. The third chapter deals with aspects of Chinese business negotiation and its cultural and historical background. The last chapter of my bychelor thesis is represented by an analysis of a complex business case in the form of an explanatory case study.
Keywords: collectivism; Tier; mianzi; business negotiation; China; hierarchy; guanxi

Information about study

Study programme: Mezinárodní ekonomické vztahy/Mezinárodní obchod
Type of study programme: Bakalářský studijní program
Assigned degree: Bc.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of International Relations
Department: Department of Retailing and Commercial Communications

Information on submission and defense

Date of assignment: 13. 10. 2011
Date of submission: 31. 5. 2012
Date of defense: 7. 6. 2012
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/33477/podrobnosti

Files for download

    Last update: