Company enters a foreign market

Thesis title: Vstup firmy na zahraniční trh
Author: Janečková, Petra
Thesis type: Diplomová práce
Supervisor: Khelerová, Vladimíra
Opponents: Drozen, František
Thesis language: Česky
Abstract:
Cílem práce bylo analyzovat podmínky vstupu společnosti Holidays Czech Airlines na islandský trh, konkrétně zavedení přímého leteckého spojení z Prahy do Keflavíku. Práce je rozdělena do šesti částí, v nichž postupně věnuji pozornost jak teoretickým předpokladům pro vstup firem na zahraniční trh, tak praktické části. V první kapitole popisuji obecné důvody, které společnost vedou k zahraniční expanzi a související rizika. Dále představuji makroekonomickou analýzu trhu, tzv. PESTEL analýzu, kterou jsem použila k analýze islandského trhu. Druhá kapitola pojednává o jednotlivých formách vstupu na zahraniční trh a jejich výhodách a nedostatcích. Třetí kapitola se už konkrétně týká spolupráce leteckých společností. Praktická část představuje společnost HCA a IEX, zaměřuji se především na zhodnocení společnosti HCA vycházející ze SWOT analýzy. Následující kapitola je věnována spolupráci zmíněných společností. Závěrečná kapitola hodnotí islandský trh na základě výše zmíněné PESTEL analýzy.
Keywords: společnost HCA; zahraniční expanze; Island
Thesis title: Company enters a foreign market
Author: Janečková, Petra
Thesis type: Diploma thesis
Supervisor: Khelerová, Vladimíra
Opponents: Drozen, František
Thesis language: Česky
Abstract:
The aim of the diploma thesis was to describe the conditions of entry Holidays Czech Airlines the Icelandic market, specifically the establishing of direct air service from Prague to Keflavik. The thesis is divided into six chapters, which are devoted to both theoretical expectations for companies entering foreign markets, and practical sections. The general reasons which lead a company to expansion and the associated risks are described in the first chapter as well as the macroeconomic analysis of the market, the PESTEL analysis, which I used to analyze the Icelandic market. The second chapter discusses the various forms of entry the foreign markets and compares their advantages and shortcomings. The third chapter was related to the specific cooperation of airlines. The practical part of the thesis introduces companies HCA and IEX, focuses primarily on the evaluation of HCA Company based on the SWOT analysis. The following chapter is devoted to cooperation of mentioned companies. The final chapter evaluates the Icelandic market using the above mentioned PESTEL analysis.
Keywords: foreign expansion; Iceland; HCA Company

Information about study

Study programme: Mezinárodní ekonomické vztahy/Mezinárodní obchod
Type of study programme: Magisterský studijní program
Assigned degree: Ing.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of International Relations
Department: Department of Retailing and Commercial Communications

Information on submission and defense

Date of assignment: 17. 10. 2011
Date of submission: 31. 5. 2012
Date of defense: 8. 6. 2012
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/33585/podrobnosti

Files for download

    Last update: