Chinese vs. Czech cultural specifics

Thesis title: Čínská versus česká kulturní specifika
Author: Podhorecká, Denisa
Thesis type: Bakalářská práce
Supervisor: Odehnalová, Jitka
Opponents: Vlková, Ivana
Thesis language: Česky
Abstract:
V dnešním světě se tok obchodu přelévající se přes hranice států stále rozšiřuje a prohlubuje. Tím roste důležitost nadnárodních společností. Pro rozvoj těchto korporací je klíčové rozšiřovat si klientelu a často se tak vystavit zakládání nových poboček na doposud neprozkoumaných trzích. Dochází tedy ke střetu kultur, který je zapotřebí ustát a vytěžit z něho co nejvíce přínosů pro naši firmu. Zároveň přibývá počet cizinců migrujících do České republiky za prací. V mé práci "Čínská versus česká kulturní specifika" jsem se zaměřila na jednu firmu operující na českém trhu jako distributor čínských produktů. V této firmě se na jedné pracovní půdě střetli lidé z české i čínské kultury. Mým cílem je monitorovat procesy vzájemné adaptace Čechů a Číňanů v rámci prostředí druhé kultury a to ze dvou pohledů, na úrovni osobní a firemní. Dílčím záměrem je též zjistit, co potřebuje obchodník znát před začátkem komunikace s Čínským obchodním partnerem. Výsledek této práce lze použít jako vhodný zdroj pro další kvantitativní výzkum. Poznatky zde sesbírané zahrnují cenné rady potřebné pro obchodníky před začátkem spolupráce s čínskými partnery. Kvůli tak velké různorodosti kultur a zvyků je nutné se před navázáním kontaktu s Číňany seznámit s jejich tradicemi a stylem vyjednávání, co považují za pozitivní, správné nebo naopak negativní, jaké hodnoty uznávají apod.
Keywords: národní kultura; Čína; firemní kultura
Thesis title: Chinese vs. Czech cultural specifics
Author: Podhorecká, Denisa
Thesis type: Bachelor thesis
Supervisor: Odehnalová, Jitka
Opponents: Vlková, Ivana
Thesis language: Česky
Abstract:
In today's world the flow of trade, which is flowing across borders, is still wider and deeper. This is why the importance of multinational companies is still growing. For the development of these corporations it is crucial to expand the clientele and establish new subsidiaries on untapped markets. This leads to a conflict of cultures that must be handled and we must gain the most benefits from it for our company. At the same time there is an increasing number of foreigners migrating to the Czech Republic for work. In my thesis, "The Chinese vs. Czech cultural specifics" I focused on one company operating on the Czech market as a distributor of Chinese products. In the company people from the Czech and Chinese culture encountered at one working place. My goal is to monitor the process of mutual adaptation of the Czechs and Chinese in the second culture and environment from two perspectives, the personal and corporate level. The secondary aim is also to find out what a trader needs to know before starting communication with the Chinese business partner. The result of this thesis can be used as a convenient source for further quantitative research. The knowledge gathered here includes valuable advice for traders, which is needed before cooperation with Chinese. Due to the great diversity of cultures and customs it is essential to become familiar with Chinese traditions and style of negotiating, what they consider to be positive, right or negative, which values they appreciate etc. before getting in touch with them.
Keywords: China; national culture; corporate culture

Information about study

Study programme: Mezinárodní ekonomické vztahy/Mezinárodní obchod
Type of study programme: Bakalářský studijní program
Assigned degree: Bc.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of International Relations
Department: Department of Retailing and Commercial Communications

Information on submission and defense

Date of assignment: 13. 5. 2011
Date of submission: 28. 3. 2012
Date of defense: 8. 6. 2012
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/32049/podrobnosti

Files for download

    Last update: