Using social networks for Competitive Intelligence

Thesis title: Using social networks for Competitive Intelligence
Author: Feige, Tomáš
Thesis type: Diploma thesis
Supervisor: Molnár, Zdeněk
Opponents: Švík, Martin
Thesis language: English
Abstract:
This thesis focuses on the area of competitive intelligence with the emphasis on new possibilities and opportunities in relation to modern social networks. First it gives general analysis of the current state of competitive intelligence market as a whole and then deals with individual major leaders and their products, thus providing detailed overview of this business segment. It also discusses the possibilities of using social networks and other social or soft sources for competitive intelligence. Practical part of the thesis then demonstrates the theoretical knowledge on a real life CI project, which took place in early 2012 in cooperation with experts from IBM, including some interesting results and findings in appendix. The whole chapter can be used as a reference model for future projects with similar goals.
Keywords: Social Content Management; Social networks; Competitive Intelligence; Knowledge Management; IBM; Facebook analysis; unstructured data
Thesis title: Využití sociálních sítí v Competitive Intelligence
Author: Feige, Tomáš
Thesis type: Diplomová práce
Supervisor: Molnár, Zdeněk
Opponents: Švík, Martin
Thesis language: English
Abstract:
Práce se zaměřuje na oblast Competitive Intelligence (konkurenční zpravodajství) s důrazem na nové možnosti ve vztahu k moderním sociálním sítím. Nejprve vyhodnocuje obecnou analýzu aktuálního stavu trhu a následně se podrobně věnuje jednotlivým předním hráčům a jejich klíčovým produktům, čímž poskytuje detailní pohled na celou oblast Competitive Intelligence. V závěru teoretické části se poté soustředí na možnosti využití moderních sociálních sítí a dalších sociálních a soft zdrojů právě pro Competitive Intelligence. Praktická část práce je věnována reálnému projektu, který se uskutečnil ve spolupráci s IBM zkraje roku 2012. Na tomto projektu jsou demonstrovány teoretické poznatky sepsané v úvodní části práce. Vzhledem k absenci obdobných zdrojů může být celá kapitola použita jako referenční model pro budoucí projekty shodného zaměření.
Keywords: IBM; Facebook analýza; nestrukturovaná data; řízení znalostí; Social Content Management; sociální sítě; konkurenční zpravodajství; Competitive Intelligence

Information about study

Study programme: Aplikovaná informatika/Informační systémy a technologie
Type of study programme: Magisterský studijní program
Assigned degree: Ing.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of Informatics and Statistics
Department: Department of Information Technologies

Information on submission and defense

Date of assignment: 5. 10. 2011
Date of submission: 30. 5. 2012
Date of defense: 12. 6. 2012
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/33077/podrobnosti

Files for download

    Last update: