The activation of attention student in economics
Thesis title: | Aktivizace pozornosti studenta v ekonomice |
---|---|
Author: | Krausová, Martina |
Thesis type: | Bakalářská práce |
Supervisor: | Dvořáček, Jiří |
Opponents: | Krpálková Krelová, Katarína |
Thesis language: | Česky |
Abstract: | Tato bakalářská práce se zabývá pozorností a zejména způsobem, jak nejlépe ovlivnit a aktivizovat pozornost adolescentních studentů. A právě k tomuto nám tato práce poskytuje teoretickou základnu. Pro úspěšnou aktivizaci pozornosti adolescentních studentů je nutné znát psychologické zvláštnosti této věkové kategorie. A konkrétně ty jsou popsány v prvním díle teoretické části. V druhém díle je vystihnuta podstata pozornosti, její druhy, její spojení s ostatními psychickými procesy a motivací. Jsou zde zmíněny také činitele, které pozornost ovlivňují, ať pozitivně či negativně, a také vlastnosti podnětů, které pozornost vzbuzují. Díky těmto poznatkům můžeme lépe upravit komponenty vyučovacího procesu (vyučovací metody, organizační formy atd.). Ve třetí části je popsán průběh a výsledky výzkumu, který zkoumal výskyty ztráty pozornosti a s tím i spojenou nudu v hodinách ekonomiky. Dále také zjišťoval využívání aktivizujících metod ve výuce, a také používání moderní didaktické techniky. |
Keywords: | ekonomika; motivace; pozornost; aktivizace; adolescence |
Thesis title: | The activation of attention student in economics |
---|---|
Author: | Krausová, Martina |
Thesis type: | Bachelor thesis |
Supervisor: | Dvořáček, Jiří |
Opponents: | Krpálková Krelová, Katarína |
Thesis language: | Česky |
Abstract: | This bachelor thesis gives a theoretical background of how to successfully activate and influence attention of adolescent students. For this it is necessary to know specific psychological particularities of this age group, which are described in the first chapter of the theoretical part. The second chapter talks about the essence of attention, its types, connection with other mental processes and motivation. We can find here also factors influencing attention either positively or negatively, and characteristics of impulses provoking attention. Thanks to these assumptions it is possible to better adjust components of teaching process (teaching methods, organizational forms, etc.). The third chapter describes the process and results of research which examines the presence of loss of attention and associated boredom during classes of economics. It also refers to the use of activating methods in teaching, as well as the use of modern teaching techniques. |
Keywords: | motivation; economics; adolescence; attetion; activation |
Information about study
Study programme: | Finance a účetnictví/Učitelství praktického vyučování v ekonomickém vzdělávání |
---|---|
Type of study programme: | Bakalářský studijní program |
Assigned degree: | Bc. |
Institutions assigning academic degree: | Vysoká škola ekonomická v Praze |
Faculty: | Faculty of Finance and Accounting |
Department: | Department of Economic Teaching Methodology |
Information on submission and defense
Date of assignment: | 27. 2. 2012 |
---|---|
Date of submission: | 20. 5. 2012 |
Date of defense: | 11. 6. 2012 |
Identifier in the InSIS system: | https://insis.vse.cz/zp/36311/podrobnosti |