Didactical analysis of subject matter system of accounting for business schools
Thesis title: | Didaktická analýza soustavy učiva účetnictví pro OA |
---|---|
Author: | Berková, Kateřina |
Thesis type: | Disertační práce |
Supervisor: | Krpálek, Pavel |
Opponents: | Rotport, Miloslav; Koudela, Jiří |
Thesis language: | Česky |
Abstract: | Disertační práce se zabývá didaktickou analýzou soustavy učiva účetnictví pro obchodní akademie. První výzkumný problém analyzuje školní vzdělávací program dvou výzkumných obchodních akademií s ohledem na požadavky reformy. Z druhého výzkumného problému plynou dvě hlavní hypotézy, které ověřují odlišnosti v klíčových a odborných kompetencí žáků při využití problémového a tradičního vyučování. Disertační práce zahrnuje výukový materiál s problematikou IFRS, který byl vytvořen pro obchodní akademie. Z výsledků, metodických postupů a didaktických materiálů, které plynou z druhého výzkumného problému, je vytvořen Projektový den odborných ekonomických předmětů. |
Keywords: | problémové vyučování; projektové vyučování; školní vzdělávací program; kurikulární reforma; IFRS; účetnictví; obchodní akademie |
Thesis title: | Didactical analysis of subject matter system of accounting for business schools |
---|---|
Author: | Berková, Kateřina |
Thesis type: | Dissertation thesis |
Supervisor: | Krpálek, Pavel |
Opponents: | Rotport, Miloslav; Koudela, Jiří |
Thesis language: | Česky |
Abstract: | This thesis deals with didactical analysis of subject matter system of accounting for business schools. The first research problem analyses school educational programme at two research business schools, regarding the demands of the reform. Two main hypotheses verifying the differences in key and professional competence of students in problem and traditional education utilization result from the second research problem. The thesis responds to the requirements by creating an educational material with IFRS issues for business schools. Project day for professional economic subjects has been developed on the basis of results, methodology processes and didactical materials resulting from the second research problem |
Keywords: | accounting; business school; project education; troubleshooting education; IFRS; school educational program; curriculum reform |
Information about study
Study programme: | Finance a účetnictví/Teorie vyučování ekonomických předmětů |
---|---|
Type of study programme: | Doktorský studijní program |
Assigned degree: | Ph.D. |
Institutions assigning academic degree: | Vysoká škola ekonomická v Praze |
Faculty: | Faculty of Finance and Accounting |
Department: | Department of Economic Teaching Methodology |
Information on submission and defense
Date of assignment: | 19. 4. 2012 |
---|---|
Date of submission: | 23. 5. 2012 |
Date of defense: | 18. 6. 2012 |
Identifier in the InSIS system: | https://insis.vse.cz/zp/37436/podrobnosti |