Didactical analysis of subject matter system of accounting for business schools

Thesis title: Didaktická analýza soustavy učiva účetnictví pro OA
Author: Berková, Kateřina
Thesis type: Disertační práce
Supervisor: Krpálek, Pavel
Opponents: Rotport, Miloslav; Koudela, Jiří
Thesis language: Česky
Abstract:
Disertační práce se zabývá didaktickou analýzou soustavy učiva účetnictví pro obchodní akademie. První výzkumný problém analyzuje školní vzdělávací program dvou výzkumných obchodních akademií s ohledem na požadavky reformy. Z druhého výzkumného problému plynou dvě hlavní hypotézy, které ověřují odlišnosti v klíčových a odborných kompetencí žáků při využití problémového a tradičního vyučování. Disertační práce zahrnuje výukový materiál s problematikou IFRS, který byl vytvořen pro obchodní akademie. Z výsledků, metodických postupů a didaktických materiálů, které plynou z druhého výzkumného problému, je vytvořen Projektový den odborných ekonomických předmětů.
Keywords: problémové vyučování; projektové vyučování; školní vzdělávací program; kurikulární reforma; IFRS; účetnictví; obchodní akademie
Thesis title: Didactical analysis of subject matter system of accounting for business schools
Author: Berková, Kateřina
Thesis type: Dissertation thesis
Supervisor: Krpálek, Pavel
Opponents: Rotport, Miloslav; Koudela, Jiří
Thesis language: Česky
Abstract:
This thesis deals with didactical analysis of subject matter system of accounting for business schools. The first research problem analyses school educational programme at two research business schools, regarding the demands of the reform. Two main hypotheses verifying the differences in key and professional competence of students in problem and traditional education utilization result from the second research problem. The thesis responds to the requirements by creating an educational material with IFRS issues for business schools. Project day for professional economic subjects has been developed on the basis of results, methodology processes and didactical materials resulting from the second research problem
Keywords: accounting; business school; project education; troubleshooting education; IFRS; school educational program; curriculum reform

Information about study

Study programme: Finance a účetnictví/Teorie vyučování ekonomických předmětů
Type of study programme: Doktorský studijní program
Assigned degree: Ph.D.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of Finance and Accounting
Department: Department of Economic Teaching Methodology

Information on submission and defense

Date of assignment: 19. 4. 2012
Date of submission: 23. 5. 2012
Date of defense: 18. 6. 2012
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/37436/podrobnosti

Files for download

    Last update: