Marketing recommendations for maternity hospitals on the basis of questionnaires inquiry containing preferences of expectant mothers

Thesis title: Marketingová doporučení pro porodnice na základě dotazníkového šetření zkoumajícího preference rodiček
Author: Kuželová, Adéla
Thesis type: Diplomová práce
Supervisor: Chytková, Zuzana
Opponents: Pařízek, Antonín
Thesis language: Česky
Abstract:
Cílem diplomové práce je utvořit marketingová doporučení pro porodnice. Marketingová doporučení mají podobu marketingových mixů, které jsou navrženy pro jednotlivé odkryté segmenty. Teoretická část diplomové práce uvádí, proč by měl být marketing do porodnic implementován v současnosti. Vysvětluje důvody, proč na oblast porodnictví aplikuji marketing služeb. Dále popisuje specifika marketingu služeb, proces segmentace, targeting a positioning a na závěr teoretické části je uvedena charakteristika marketingového mixu voblasti služeb. Aplikační část diplomové práce je založena na písemném dotazníkovém šetření. Na základě výsledků šetření je proveden proces segmentace pomocí statistického programu IBM SPSS Statistics verze 21.0. Výsledkem segmentace je nalezení tří segmentů, které vykazují podobné charakteristiky. Vrámci targetingu je stanovena atraktivita odhalených segmentů. Marketingová doporučení, která popisují službu, kterou by měly porodnice poskytovat, jsou doplněna o sociální status zákaznic, které se zúčastnily výzkumu.
Keywords: Zákon o zdravotních službách; segmentace; marketingový výzkum; marketing služeb; shluková analýza; sociální status; DRG systém
Thesis title: Marketing recommendations for maternity hospitals on the basis of questionnaires inquiry containing preferences of expectant mothers
Author: Kuželová, Adéla
Thesis type: Diploma thesis
Supervisor: Chytková, Zuzana
Opponents: Pařízek, Antonín
Thesis language: Česky
Abstract:
The main goal of this Master's Thesis is to form marketing recommendations for maternity hospitals. These marketing recommendations are in the form of marketing mixes, that are designed for individual revealed segments. The theoretical part of my Master's Thesis contains the reason why the maternity hospitals should implement marketing in the present day. Further goal of the theoretical part is to explain why I apply to the area of obstetrics the marketing of services. Further the theoretical part describes specifics of marketing of services, segmentation process, targeting and positioning. There is stated characteristics of the marketing mix in the area of services at the end of the theoretical part. The analytical part is based on written questionnaires inquiry. On the basis of results of questionnaires inquiry is carried out the process of segmentation using statistical programme IBM SPSS Statistics version 21.0. The result of segmentation process is discovering three market segments. These segments show similar characteristics. There is determined attractiveness of revealed segments in the chapter dealing with targeting. Marketing recommendations describe the value of providing services. Marketing recommendations are supplemented with social status of respondents.
Keywords: Health Services Act; process of segmentation; social status; marketing research; DRG system; cluster analysis; marketing of services

Information about study

Study programme: Ekonomika a management/Podniková ekonomika a management
Type of study programme: Magisterský studijní program
Assigned degree: Ing.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of Business Administration
Department: Department of Marketing

Information on submission and defense

Date of assignment: 4. 4. 2012
Date of submission: 5. 12. 2012
Date of defense: 6. 2. 2013
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/37298/podrobnosti

Files for download

    Last update: