The Organization of a Non-profit Cultural Project – a Photographic Exhibition

Thesis title: Organizace neziskového kulturního projektu / fotografické výstavy
Author: Müllerová, Barbora
Thesis type: Diplomová práce
Supervisor: Tyslová, Irena
Opponents: Hanzlík, Jan
Thesis language: Česky
Abstract:
Diplomová práce se zabývá organizací neziskového kulturního projektu -- fotografické výstavy. Vychází z teorií projektového managementu a marketingu umění, které porovnává s praxí zkušeného organizátora výstav Jana Foltána. Práce je rozdělena do sedmi kapitol, z nichž v první představuji osobu a dílo Jana Foltána, jehož zkušenosti tvoří praktickou část následujících kapitol. Ve druhé kapitole uvádím principy projektového managementu, které tvoří teoretický základ práce. Další kapitola se věnuje marketingu kulturního projektu, kde je velký důraz kladen na Public Relations a Media Relations. Část této kapitoly je také věnována organizaci vernisáže a dobročinné aukce uměleckých děl. Svůj prostor dostal i výzkum zabývající se faktory, které ovlivňují návštěvnost výstav uměleckých děl. Důležitou součástí PR i financování je sponzoring, jehož význam je patrný z kapitoly o financování. Pátá kapitola se zabývá realizací výstav včetně výběru námětu, zajištění lokace, logistiky a časového harmonogramu. Následující část práce je věnována spojení kulturního projektu s charitou a motivaci člověka svým dílem pomáhat. Poslední kapitola se zabývá brandingem umělce, tedy vytváření jeho značky, které je mimo jiné velmi důležité pro zajištění návštěvnosti výstav.
Keywords: sponzoring; projektový management; branding; charita; kulturní projekt; Public Relations; Jan Foltán; výstava fotografií
Thesis title: The Organization of a Non-profit Cultural Project – a Photographic Exhibition
Author: Müllerová, Barbora
Thesis type: Diploma thesis
Supervisor: Tyslová, Irena
Opponents: Hanzlík, Jan
Thesis language: Česky
Abstract:
This Thesis deals with the organization of a non-profit cultural project -- a photographic exhibition. It is based on the theory of project management and arts marketing, which is compared with the experience of Jan Foltán, an experienced organizer of such exhibitions. The Thesis is divided into seven chapters; the first one presents the person himself, his work and experience which forms the practical part of the following chapters. In the second chapter, I present the principles of project management, which form the theoretical ground of the Thesis. Another chapter is devoted to marketing of a cultural project where the emphasis is on Public and Media Relations. Part of that chapter is also devoted to the organization of openings of exhibitions and charity auctions of art works. The research of factors that influence the attendance of artwork exhibitions is also included in this chapter. An important part of PR and funding is sponsoring, the importance of which is evident from the chapter on financing. The fifth chapter deals with the realization of exhibitions including theme selection, ensurance of locations, logistics, and schedule. The following section is devoted to the connection of cultural projects with charity and human motivation to help others through their work. The last chapter deals with branding of artists; thus creating their brand which is also another very important part for ensuring the attendance at the exhibitions.
Keywords: branding; charity; sponsoring; Public Relations; Jan Foltán; project management; cultural project; photographic exhibition

Information about study

Study programme: Ekonomika a management/Arts Management
Type of study programme: Magisterský studijní program
Assigned degree: Ing.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of Business Administration
Department: Department of Arts management

Information on submission and defense

Date of assignment: 20. 2. 2012
Date of submission: 31. 12. 2012
Date of defense: 11. 2. 2013
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/36059/podrobnosti

Files for download

    Last update: