Segmenting customers according to their brand preferences

Thesis title: Segmentace spotřebitelů podle vztahu ke značce
Author: Frühbauerová, Jana
Thesis type: Diplomová práce
Supervisor: Koudelka, Jan
Opponents: Stříteský, Václav
Thesis language: Česky
Abstract:
Značka v posledních letech zaujímá stále dominantnější postavení nejen na trzích, ale i v myslích spotřebitelů a každý vnímá její intenzitu různě. Hlavním cílem diplomové práce je odkrýt, poznat a popsat tržní segmenty spotřebitelů, podle toho, jak jsou více či méně ovlivňováni značkou. Nejprve je provedena segmentace v softwarovém programu Data Analyzer za pomoci dat z projektu MML-TGI. Do tohoto procesu jsou vybrány proměnné související se spotřebním chováním, vztahem ke značce, postoji respondentů k chování firem, nebo zda si spotřebitelé pročítají údaje na obalech zboží. Další důležitou částí práce je vlastní výzkum, který se zaměřuje nejen na spotřební chování respondentů, ale i na postoje, názory a preference v případě značkového oblečení. Na základě těchto primárních dat je získáno prostřednictvím programu SPSS opět několik segmentů s různým vztahem ke značce. Součástí práce je i sémantický diferenciál, který zobrazuje, jak jednotliví respondenti vnímají tři vybrané oděvní značky -- Kenvelo, Adidas a Lacoste.
Keywords: Spotřební chování; Značka; Segmentace
Thesis title: Segmenting customers according to their brand preferences
Author: Frühbauerová, Jana
Thesis type: Diploma thesis
Supervisor: Koudelka, Jan
Opponents: Stříteský, Václav
Thesis language: Česky
Abstract:
Recently, brands are getting more and more dominant, not only in the market, but also customers have started to feel different about them. The aim of the thesis is to find out, who is interested in brands and then to learn as much as possible about those. At first, there has been segmenting in software program Data Analyzer using the MML-TGI data. Several relating parameters have been chosen to that process: customer behaviour, brand preferences, respondents' attitudes to corporate behaviour or the fact, that describes customers' interests in good information. The second important part of the thesis is my own research focused on consumers behaviour as well as on preferences, attitudes, and opinions according to the clothing brands. The last part of the thesis includes semantic differential which describes the respondents' perception of three selected clothing brands - Kenvelo, Adidas a Lacoste.
Keywords: Brand; Consumer behaviour; Segmenting

Information about study

Study programme: Ekonomika a management/Podniková ekonomika a management
Type of study programme: Magisterský studijní program
Assigned degree: Ing.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of Business Administration
Department: Department of Marketing

Information on submission and defense

Date of assignment: 7. 3. 2012
Date of submission: 7. 5. 2013
Date of defense: 5. 6. 2013
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/41378/podrobnosti

Files for download

    Last update: