Training and Development and actual trends
Thesis title: | Vzdělávání a rozvoj pracovníků a aktuální trendy |
---|---|
Author: | Dědečková, Jana |
Thesis type: | Diplomová práce |
Supervisor: | Filipová, Alena |
Opponents: | Zeman, Jiří |
Thesis language: | Česky |
Abstract: | Diplomová práce se zabývá vzděláváním a rozvojem pracovníků, jejich kontextem a trendy. Práce uvádí, proč je důležité zabývat se vzděláváním a rozvojem, a to zejména prostřednictvím znalostí o lidském kapitálu a konkurenceschopnosti. Jsou vymezeny základní pojmy, jako jsou vzdělávání, vzdělání, rozvoj, kompetence, učící se organizace nebo znalostní management. Dále je rozebrána funkce vzdělávání v organizaci, důvody, proč se mu věnovat a přístupy a strategie. Jsou popsány jednotlivé fáze systematického vzdělávání s důrazem na oblasti, kterým je třeba věnovat více pozornosti. Následující kapitola popisuje některé metody vzdělávání a rozvoje, jejich efektivitu a kladné a záporné stránky interních a externích vzdělávacích akcí. V průběhu celé práce jsou řešeny různé trendy, které jsou shrnuty a doplněny v následující kapitole. Poslední část je praktická a řeší dotazníkové šetření mezi odborníky na vzdělávání a rozvoj z podniků z ČR. Výzkum se zabývá čtyřmi oblastmi: systémem vzdělávání, finanční stránkou vzdělávání, metodami vzdělávání, interním a externích vzděláváním. Závěrem jsou zhodnoceny výsledky výzkumu a navrhnuta doporučení v souvislosti s trendy vzdělávání. |
Keywords: | vzdělávání; firemní vzdělávání; rozvoj pracovníků |
Thesis title: | Training and Development and actual trends |
---|---|
Author: | Dědečková, Jana |
Thesis type: | Diploma thesis |
Supervisor: | Filipová, Alena |
Opponents: | Zeman, Jiří |
Thesis language: | Česky |
Abstract: | This diploma thesis deals with employees training and development, their context and trends. It shows why it is important to be concerned with training and development, and mainly through the knowledge of human capital and competitiveness. Some main terms, such as training, education, development, competency, learning organization, knowledge management, are explained. In next chapter function of training in organization, purposes to employ it, approaches, and strategies are mentioned. Systematic approach to training and its stages are characterized. Next chapter describes some of the training and development methods, their effectivity and internal and external trainings' pros and cons. Some trends are described throughout all the chapters and summarized and completed in the last but one chapter. The last chapter deals with the research based on a questionnaire filled out by training and development specialists from Czech Republic. The survey concernes four areas: training system, financial questions, training and development methods, internal and external education. In the last part the findings are evaluated and recommendations are proposed. |
Keywords: | development; vocational training; training |
Information about study
Study programme: | Mezinárodní ekonomické vztahy/Mezinárodní obchod |
---|---|
Type of study programme: | Magisterský studijní program |
Assigned degree: | Ing. |
Institutions assigning academic degree: | Vysoká škola ekonomická v Praze |
Faculty: | Faculty of International Relations |
Department: | Department of Retailing and Commercial Communications |
Information on submission and defense
Date of assignment: | 19. 10. 2011 |
---|---|
Date of submission: | 1. 6. 2013 |
Date of defense: | 6. 6. 2013 |
Identifier in the InSIS system: | https://insis.vse.cz/zp/33697/podrobnosti |