Influence of traffic accessibility with unemployment rate in the Region Semily
Thesis title: | Vliv dopravní dostupnosti na míru nezaměstnanosti v okrese Semily |
---|---|
Author: | Jiroušová, Ludmila |
Thesis type: | Bakalářská práce |
Supervisor: | Květoň, Viktor |
Opponents: | Kouřilová, Jana |
Thesis language: | Česky |
Abstract: | Dopravní dostupnost je často zmiňována jako faktor mající vliv na regionální rozvoj a regionální ekonomiku. Ve své bakalářské práci se pokouším zjistit, jak dopravní dostupnost ovlivňuje pracovní trh -- zaměstnanost a nezaměstnanost v okrese Semily. V úvodní části se zabývám dopravní dostupností a jejím působením na regionální rozvoj. Dále přináším některé teoretické přístupy zaměřené na tuto tematiku. Jako další uvádím statistické a geografické metody, které jsem využila v následující analytické části. V ní objasňuji vztahy mezi mírou nezaměstnanosti v jednotlivých obcích a dopravní dostupností center pracovních mikroregionů. Výsledky analýzy mi posloužily k závěrečnému vyhodnocení pracovní hypotézy o nižší míře nezaměstnanosti v obcích s lepší dopravní dostupností veřejnou dopravou a souvisejícím vlivu dopravní polohy. |
Keywords: | dopravní poloha; nezaměstnanost; pracovní mikroregion; dopravní dostupnost |
Thesis title: | Influence of traffic accessibility with unemployment rate in the Region Semily |
---|---|
Author: | Jiroušová, Ludmila |
Thesis type: | Bachelor thesis |
Supervisor: | Květoň, Viktor |
Opponents: | Kouřilová, Jana |
Thesis language: | Česky |
Abstract: | Traffic accessibility is often mentioned as a factor that has an influence on regional developmnet and regional economy. In my bachelor thesis, i try to find out how traffic accessibility affects labour market -- empolyment and unemployment -- in the Region of Semily. In opening part I concern with the tradic accessibility a its impact on regional development. This section also consists of theoretical approches associated with this topic. I describe statistical and geographical methods used in the analytical part of my bachelor thesis. There I analyze relations between the unemployment rate in particular municipality and the accessibility of centers of working microregions. Results of this analyze help me to assess hypothesis of lower unemployment rate in in municipalities with high accessibility by public transport and supposed influence of municipalities traffic location. |
Keywords: | traffic location; working microregion; traffic accessibility; unemployment |
Information about study
Study programme: | Ekonomie a hospodářská správa/Veřejná správa a regionální rozvoj |
---|---|
Type of study programme: | Bakalářský studijní program |
Assigned degree: | Bc. |
Institutions assigning academic degree: | Vysoká škola ekonomická v Praze |
Faculty: | Faculty of Economics |
Department: | Department of Regional Studies |
Information on submission and defense
Date of assignment: | 31. 5. 2012 |
---|---|
Date of submission: | 24. 8. 2012 |
Date of defense: | 9. 9. 2014 |
Identifier in the InSIS system: | https://insis.vse.cz/zp/37861/podrobnosti |