Evaluation of e-learning in a banking institution

Thesis title: Hodnocení e-learningu v bankovní instituci
Author: Vrabcová, Jana
Thesis type: Diplomová práce
Supervisor: Němec, Otakar
Opponents: Recmanová, Elena
Thesis language: Česky
Abstract:
Diplomová práce se zabývá hodnocením e-learningu v dané bankovní instituci působící na českém trhu. Zavedením e-learningu se bankovní instituci podařilo snížit náklady na vzdělávání, doposud nicméně nebyla zkoumána jeho pedagogická efektivnost. Cílem této diplomové práce bylo zjistit, zda zaměstnanci bankovní instituce považují e-learning za efektivní metodu vzdělávání, a určit na základě jejich získaných znalostí, zda e-learning představuje efektivní metodu transferu znalostí. Efektivnost e-learningu byla zkoumána pomocí kombinace subjektivní (dotazníkové šetření) a objektivní (testování) metody hodnocení za účasti 118 zaměstnanců. Uskutečněná studie prokázala, že zaměstnanci považují e-learning za efektivní metodu vzdělávání a že vykazují vysokou úroveň získaných znalostí. Dotazníkové šetření spolu s testováním poukázalo i na několik nedostatků aktuálního systému e-learningu, a to primárně na nedostatek času na vzdělávání prostřednictvím e-learningových kurzů a na podvádění zaměstnanců při jejich absolvování. Řešením zmíněných nedostatků by mohlo být zkrácení rozsahu e-learningových kurzů, přidání závěrečných testů (na konec e-learningových kurzů aktuálně bez jejich přítomnosti) a limitování jejich počtu opakování či nastavení jejich vyšší obtížnosti.
Keywords: podnikové vzdělávání; pedagogická efektivnost; e-learning
Thesis title: Evaluation of e-learning in a banking institution
Author: Vrabcová, Jana
Thesis type: Diploma thesis
Supervisor: Němec, Otakar
Opponents: Recmanová, Elena
Thesis language: Česky
Abstract:
This Master's Thesis deals with the evaluation of e-learning in a banking institution operating in the Czech market. The introduction of e-learning in a banking institution managed to reduce the educational costs. However, the pedagogical effectiveness has not been investigated yet. The aim of this Master's Thesis was to determine whether employees of a banking institution perceive e-learning as an effective method of training and determinate on the basis of their acquired knowledge whether e-learning is an effective method of knowledge transfer. The e-learning effectiveness was investigated using a combination of subjective (questionnaire) and objective (testing) methods of evaluation on 118 employees. The study indicated that employees consider e-learning as an effective learning method and that they acquired a high level of knowledge. However the questionnaire and testing revealed several weaknesses of the current e-learning system, primarily the lack of time for training through e-learning courses and employees cheating during the e-learning course completion. The solution to the mentioned weaknesses could be, shortening, e-learning courses, plus adding a final test (at the end of e-learning courses that currently do not have one), limiting the number of their repetition and ensuring their higher difficulty levels.
Keywords: corporate training; pedagogical effectiveness; e-learning

Information about study

Study programme: Ekonomika a management/Podniková ekonomika a management
Type of study programme: Magisterský studijní program
Assigned degree: Ing.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of Business Administration
Department: Department of Personnel Management

Information on submission and defense

Date of assignment: 19. 6. 2013
Date of submission: 19. 12. 2013
Date of defense: 5. 2. 2014
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/43385/podrobnosti

Files for download

    Last update: