Social Norms and Etiquette in Business Relations

Thesis title: Sociální normy a etiketa v obchodním styku
Author: Tetenková, Pavla
Thesis type: Bakalářská práce
Supervisor: Novotná, Eliška
Opponents: Míková, Irena
Thesis language: Česky
Abstract:
Práce se zabývá problematikou sociálních norem a etikety. Účelem práce je poskytnout čtenáři ty nejdůležitější informace, které mu následně pomohou při orientaci ve složité problematice pravidel společenského života, především pak v jeho obchodní rovině. V první části bude čtenáři nastíněna problematika sociálních norem a představeny sociologické koncepce týkající se sociálních deviací. Druhá část se zabývá etiketou, a to nejen historií etikety a jejími základními pravidly, ale především etiketou v obchodním styku. Teoretické části práce jsou prokládány praktickými ukázkami zahraničních zvyklostí a jejich komparací. V příloze práce jsou k nalezení výsledky vlastního empirického šetření, které zkoumá orientaci studentů osmiletého gymnázia v problematice etikety všedního dne.
Keywords: Sociální normy; Obchodní jednání; Etiketa
Thesis title: Social Norms and Etiquette in Business Relations
Author: Tetenková, Pavla
Thesis type: Bachelor thesis
Supervisor: Novotná, Eliška
Opponents: Míková, Irena
Thesis language: Česky
Abstract:
This thesis is concerned with the problems of social standards and etiquette. The purpose of this thesis is to provide the most important information that will consequently help the reader with his orientation in complicated problems of the social life, especially in the business field. The thesis consists of two main parts. The first part briefly introduces the issue of social standards and also social concepts relativ to social deviation. The other part is concerned with etiquette, both it's history and basic rules, and a special attention is paid to the business etiquette The theoretical parts are enriched by practical examples of foreign customs and their comparison. There are also results of an empirical research attached. The research explores the knowledge of the "everyday etiquette" by the grammar school students.
Keywords: Social norms; Etiquette; Business relations

Information about study

Study programme: Ekonomika a management/Management
Type of study programme: Bakalářský studijní program
Assigned degree: Bc.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of Management
Department: Department of Social Sciences

Information on submission and defense

Date of assignment: 26. 3. 2013
Date of submission: 18. 4. 2014
Date of defense: 17. 6. 2014
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/42521/podrobnosti

Files for download

    Last update: