Financial Education in Primary Schools
Thesis title: | Finanční výchova na základních školách |
---|---|
Author: | Trefancová, Dana |
Thesis type: | Diplomová práce |
Supervisor: | Krbová, Jana |
Opponents: | Nový, Jan |
Thesis language: | Česky |
Abstract: | Předmětem diplomové práce je analýza "Finanční gramotnosti na základních školách" zaměřená na 2 stupeň základních škol v klatovském okrese. Teoreticko-metodologická část práce popisuje Finanční gramotnost, její rozdělení na peněžní, cenovou a rozpočtovou gramotnost. Dále pak jsou zde popsány demografické, politické a ekonomické důvody pro zavedení finanční výchovy a sociální a psychologické stránky lidského chování ve vztahu k finanční gramotnosti. Aplikační část je zaměřena na porovnání učebních plánů na základních školách, které mají 2. stupeň v klatovském okrese. Na tuto část naváže dotazníkové šetření, které tvoří základnu aplikační části. Jsou definovány tři hypotézy, které jsou závěrem této části potvrzeny. Za pomoci dotazníkového šetření je zobrazen skutečný stav finanční výuky v klatovském okrese. |
Keywords: | Klatovský okres; Finanční výuka na ZŠ; Finanční gramotnost |
Thesis title: | Financial Education in Primary Schools |
---|---|
Author: | Trefancová, Dana |
Thesis type: | Diploma thesis |
Supervisor: | Krbová, Jana |
Opponents: | Nový, Jan |
Thesis language: | Česky |
Abstract: | The subject of the thesis is to analyze the "Financial literacy in elementary schools", focused on the second stage of elementary school, 6th -- 9th class of Klatovy. Theoretical and methodological part of the thesis describes financial literacy, its allocation to cash, cost and budget literacy. Furthermore, it gives the demographic, political and economic reasons for the implementation of financial education and the social and psychological aspects of human behavior in relation to financial literacy. The application part is focused on the comparison of curricula for elementary schools, which have the second stage of Klatovy. This part will be followed by a survey, which is the basic framework of the application part. There are three defined hypotheses, which are confirmed by the conclusions of this section. The questionnaire survey helped to show the real state of financial education at district of Klatovy. |
Keywords: | Klatovy; Financial literacy in elementary schools; Financial literacy |
Information about study
Study programme: | Ekonomika a management/Management |
---|---|
Type of study programme: | Magisterský studijní program |
Assigned degree: | Ing. |
Institutions assigning academic degree: | Vysoká škola ekonomická v Praze |
Faculty: | Faculty of Management |
Department: | Department of Management |
Information on submission and defense
Date of assignment: | 26. 2. 2013 |
---|---|
Date of submission: | 15. 4. 2014 |
Date of defense: | 13. 6. 2014 |
Identifier in the InSIS system: | https://insis.vse.cz/zp/41682/podrobnosti |