M-learning - mobile applications for education

Thesis title: M-learning - mobilní aplikace ve vzdělávání
Author: Pěničková, Markéta
Thesis type: Bakalářská práce
Supervisor: Šedivá, Zuzana
Opponents: Pour, Jan
Thesis language: Česky
Abstract:
Cílem práce je poskytnout čtenáři ucelený pohled na problematiku mobilního vzdělávání. V teoretické části práce jsou vysvětleny základní pojmy a definice, které s danou problematikou souvisí, možná využití m-learningu v praxi, jeho výhody a nevýhody. Uvedeny jsou zde také jistá doporučení pro tvorbu vhodného mobilního obsahu, druhy vzdělávacích mobilních aplikací spolu se zohledněním jejich výhod a nevýhod. Předmětem praktické části je analýza mobilních vzdělávacích aplikací, které lze využít při studiu informatiky na Vysoké škole ekonomické v Praze. Toho je dosaženo výběrem dostupných aplikací, jejich popisem a následnou analýzou. Při hodnocení aplikací je použita vícekriteriální metoda se stejnou důležitostí vah kritérií. Výstupem analýzy je posouzení, zda jsou zvolené aplikace pro vzdělávání studentů vhodné a jakým způsobem je studenti mohou v průběhu studia uplatnit.
Keywords: m-learning; Informatika; vysokoškolské vzdělávání; Google Play; Android; vzdělávací mobilní aplikace
Thesis title: M-learning - mobile applications for education
Author: Pěničková, Markéta
Thesis type: Bachelor thesis
Supervisor: Šedivá, Zuzana
Opponents: Pour, Jan
Thesis language: Česky
Abstract:
The aim of this thesis is to provide a reader with complex view on the issue of mobile learning. In a theoretical part the basic concepts and definitions are explained. These are those definitions and concepts, which are related to this issue, and further use of m-learning and its advantages and disadvantages are mentioned. Moreover some recommendations for creating a suitable mobile content, forms of m-learing applications together with taking their advantages and disadvantages into account are listed. The subject of a practical part is analysis of mobile learning applications, which can be used by students of Informatics at University of Economics in Prague. This is reached by selecting available applications, their description and follow-up analysis. By evaluation of these applications multicriteria method with equal importance of weight of criterias was used. The output of analysis is assessment, whether these applications are suitable for student education and how students can use them during their studies.
Keywords: academical education; Android; Informatics; Google Play; educational mobile applications; m-learning

Information about study

Study programme: Aplikovaná informatika/Informatika
Type of study programme: Bakalářský studijní program
Assigned degree: Bc.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of Informatics and Statistics
Department: Department of Information Technologies

Information on submission and defense

Date of assignment: 20. 8. 2013
Date of submission: 5. 5. 2014
Date of defense: 25. 6. 2014
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/43686/podrobnosti

Files for download

    Last update: