Creative Industries during the Economic Crisis

Thesis title: Kreativní průmysly v období ekonomické krize
Author: Hejdová, Markéta
Thesis type: Diplomová práce
Supervisor: Kubaš, Mario
Opponents: Kouba, Vojtěch
Thesis language: Česky
Abstract:
Předmětem práce je sektor kreativních průmyslů a jeho chování v období ekonomické krize. Práce předesílá teorie zabývající se kreativními průmysly a jejich dosavadní závěry, přičemž vedle sebe staví zastánce i odpůrce teze, podle níž jsou kreativní průmysly zdrojem ekonomického růstu a zaměstnanosti. Kreativní průmysly byly doposud monitorovány pouze v období prosperity, ekonomické krize, která proběhla v roce 2008 nicméně umožňuje analyzovat jejich chování i v období recese. Analytická část se proto věnuje ekonomice Velké Británie, která je prozatím jediným státem, jež se konzistentně věnuje analýze tohoto sektoru, a na základě tří ekonomických ukazatelů popisuje chování kreativních průmyslů během krize a bezprostředně po ní. Práce dokládá, že kreativní průmysly skutečně během krize vykázaly růst, upozorňuje však také na omezení, která dosavadní zkoumání, včetně tohoto výzkumu, zatím mají.
Keywords: kreativita; kreativní třída; ekonomická krize; kreativní průmysly
Thesis title: Creative Industries during the Economic Crisis
Author: Hejdová, Markéta
Thesis type: Diploma thesis
Supervisor: Kubaš, Mario
Opponents: Kouba, Vojtěch
Thesis language: Česky
Abstract:
The subject of this theses is the sector of creative industries a its behaviour at the time of economic crisis. The theses presents teories that study creative industries and its existing conclusions, while putting into contrast different views on the premise that creative industries are the source of economic growth and employment. Creative industries have been so far studied only during the time of prosperity, however, the 2008 economic crisis enables us to study them during recession. The analytic part of this theses is therefore dedicated to studying the economy of Great Britain, and on the basis of three economic indexes describes the behaviour of the creative industries during the crisis and immediately thereafter. The theses concludes that the creative industries indeed experienced growth, however, it also points out the limitations of all existing studies, including this one.
Keywords: economic crisis; creativity; creative class; creative industries

Information about study

Study programme: Ekonomika a management/Arts Management
Type of study programme: Magisterský studijní program
Assigned degree: Ing.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of Business Administration
Department: Department of Arts management

Information on submission and defense

Date of assignment: 6. 9. 2013
Date of submission: 16. 5. 2014
Date of defense: 12. 6. 2014
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/46027/podrobnosti

Files for download

    Last update: