The effect of celebrities in advertising on consumer decision

Thesis title: Vplyv prítomnosti celebrity v reklame na rozhodovanie spotrebiteľa
Author: Kočárová, Katarína
Thesis type: Bachelor thesis
Supervisor: Průša, Přemysl
Opponents: Sedlacky, Martin
Thesis language: Slovensky
Abstract:
Hlavným cieľom bakalárskej práce je objasnenie veľkosti vplyvu celebrity, propagujúcej produkty alebo služby, na rozhodovací proces spotrebiteľa. Práca je rozdelená na teoretickú a praktickú časť. Teoretická časť práce pojednáva o teoretických východiskách spojených so spotrebným chovaním, komunikáciou so zákazníkom, reklamou ako takou a referenčnými skupinami. Táto časť je je ukončená kapitolou, ktorá rozoberá nosný pojem práce, ktorým je celebrita. Praktická časť je upriamená na zistenie všeobecného vplyvu, ktorý má výskyt celebrity v reklamnom spote na spotrebné chovanie a taktiež na vyhodnotenie efektívnosti konkrétnych reklamných kampaní odvysielaných na území Českej a Slovenskej republiky.
Keywords: referenčná skupina; názorové vodcovstvo; cieľová skupina; komunikácia; model čiernej skrinky; kúpny rozhodovací proces; reklama; celebrita; Q-rating; spotrebné chovanie
Thesis title: Vliv přítomnosti celebrity v reklamě na rozhodování spotřebitele
Author: Kočárová, Katarína
Thesis type: Bakalářská práce
Supervisor: Průša, Přemysl
Opponents: Sedlacky, Martin
Thesis language: Slovensky
Abstract:
Hlavním cílem bakalářské práce je objasnění velikosti vlivu celebrity, propagující produkty nebo služby, na rozhodovací proces spotřebitele. Práce je rozdělena na teoretickou a praktickou část. Teoretická část práce pojednává o teoretických východiscích spojených se spotřebním chováním, komunikací se zákazníkem, reklamou jako takovou a referenčními skupinami. Tato část je ukončena kapitolou, která rozebírá nosný pojem práce, kterým je celebrita. Praktická část je zaměřena na zjištění obecného vlivu, který má výskyt celebrity v reklamním spotu na spotřební chování, a také pro vyhodnocení efektivity konkrétních reklamních kampaní odvysílaných na území České a Slovenské republiky.
Keywords: referenční skupina; kupní rozhodovací proces; názorové vůdcovství; Q-rating; spotřební chování; model černé skřínky; cílová skupina; referenční skupina; celebrita; komunikace
Thesis title: The effect of celebrities in advertising on consumer decision
Author: Kočárová, Katarína
Thesis type: Bachelor thesis
Supervisor: Průša, Přemysl
Opponents: Sedlacky, Martin
Thesis language: Slovensky
Abstract:
The main objective of the thesis is to clarify the magnitude of celebrities, promoting products or services, on consumer's decision-making process. The work is divided into theoretical and practical part. The theoretical part discusses the theoretical background related to consumer behavior, communication with customers, advertising and reference groups. This section is closed by a chapter, which discusses the main term supporting this work, celebrity. The practical part is focused on the detection of the impact that the occurrence of celebrity in advertising spots has on consumer behavior and also evaluate the effectiveness of specific advertising campaigns broadcast in the Czech and Slovak Republic.
Keywords: celebrity; consumer behavior; opinion leadership; purchase decision process; reference group; Q-rating; advertising; target group; communication; the black box model

Information about study

Study programme: Mezinárodní ekonomické vztahy/Mezinárodní obchod
Type of study programme: Bakalářský studijní program
Assigned degree: Bc.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of International Relations
Department: Department of Retailing and Commercial Communications

Information on submission and defense

Date of assignment: 20. 3. 2013
Date of submission: 1. 5. 2014
Date of defense: 4. 6. 2014
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/42391/podrobnosti

Files for download

    Last update: