Econometric analysis of sales of toilet paper in Tesco Stores ČR a.s

Thesis title: Ekonometrická analýza vybraného segmentu drogistického zboží
Author: Záhorovský, Radek
Thesis type: Diplomová práce
Supervisor: Sekničková, Jana
Opponents: Dlouhá, Zuzana
Thesis language: Česky
Abstract:
Tato práce si klade za cíl kvantifikovat vlivy, které působí na prodeje vybraných produktů segmentu toaletních papírů v maloobchodním řetězci Tesco Česká republika. Model je sestaven na základě dlouhodobého pozorování časových řad prodejů a průměrných cen pro vybrané produkty. Pro kvantifikaci je použit odhad exponencionální funkce modelu, který je následně testován. Odhad parametrů je spočítán pomocí softwaru EViews. Práce srovnává výsledky modelu pro jednotlivé produkty a hledá nejefektivnější způsob promoce pro jednotlivé značky. Spočítané parametry lze následně implementovat pro plánování prodejů segmentu toaletních papírů. Výsledky práce ukazují rozdíly mezi značkovými toaletními papíry a privátní značkou, které jsou způsobeny rozdílným vnímáním kvality ze strany spotřebitelů.
Keywords: prodej; Ekonometrický model; toaletní papír; Tesco
Thesis title: Econometric analysis of sales of toilet paper in Tesco Stores ČR a.s
Author: Záhorovský, Radek
Thesis type: Diploma thesis
Supervisor: Sekničková, Jana
Opponents: Dlouhá, Zuzana
Thesis language: Česky
Abstract:
The purpose of this work is to quantify the influences that affect the sales of selected products for toilet paper segment in the retail chain Tesco Czech Republic. The model is based on a long-term observation of the time series of sales and average prices for selected products. For the quantification is used an estimation of exponential function fot model which is subsequently verified. Parameter estimation is calculated by using the software EViews. The work compares the results of the model for different products and searching for the most effective way of promotion for each brand. The calculated parameters can be implemented for the planning of sales for toilet paper segment. The results show differences between branded and private toilet paper brand, that are caused by differences in the perception of quality by consumers.
Keywords: toilet paper; sales; Tesco; Econometric model

Information about study

Study programme: Kvantitativní metody v ekonomice/Ekonometrie a operační výzkum
Type of study programme: Magisterský studijní program
Assigned degree: Ing.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of Informatics and Statistics
Department: Department of Econometrics

Information on submission and defense

Date of assignment: 23. 5. 2013
Date of submission: 1. 5. 2014
Date of defense: 5. 6. 2014
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/43163/podrobnosti

Files for download

    Last update: