Didactic Analysis of Curriculum on Wages in the First Concentric Circle in the Subject Accounting at Business Schools

Thesis title: Didaktická analýza učiva o mzdách 1. koncentrického okruhu v předmětu účetnictví na obchodních akademiích
Author: Urbášková, Kateřina
Thesis type: Bakalářská práce
Supervisor: Berková, Kateřina
Opponents: Fišerová, Marie
Thesis language: Česky
Abstract:
Bakalářská práce se zabývá didaktickou analýzou učiva mezd v prvním koncentrickém okruhu účetnictví na obchodních akademiích. Práce je rozdělena do dvou hlavních částí. První teoretická část se zabývá zejména postavením předmětu účetnictví na obchodních akademiích, jeho uspořádáním, cíli a mezipředmětovými vztahy. Podstatná část práce je zaměřena také na vyučovací proces, a to konkrétně na vyučovací zásady, metody a organizační formy využívané při výuce účetnictví. Ve druhé části, tedy praktické, hodnotím vybranou učebnici účetnictví. Používám k tomu převážně metodu didaktické vybavenosti učebnice Jana Průchy. Dále předkládám vlastní návrh na didaktické zpracování učiva mezd, jenž zároveň obohacuji o písemný test, který jsem vytvořila.
Keywords: Účetnictví; Didaktika účetnictví; Obchodní akademie; Hodnocení učebnice; Mzdy; Didaktická analýza
Thesis title: Didactic Analysis of Curriculum on Wages in the First Concentric Circle in the Subject Accounting at Business Schools
Author: Urbášková, Kateřina
Thesis type: Bachelor thesis
Supervisor: Berková, Kateřina
Opponents: Fišerová, Marie
Thesis language: Česky
Abstract:
Tin the First Concentric Circle in the Subject Accounting at Business Schoolshe bachelor's thesis deals with the analysis of the didactic curriculum wages in the first concentric circle of accounting for business academies. The work is divided into two main parts. The first, theoretical part deals with the particular position of the object of accounting for business academies, its layout, objectives and cross-curricular links. The substantial part of the work is also focused on the teaching process, namely the teaching principles, methods and organizational forms used in the teaching of accounting. In the second part, which is practical, I evaluate the selected accounting textbook. I use mainly Jan Průcha's method. Then I present my own proposal for the didactic curriculum payroll processing, that I also enrich by the written test, which I have created before.
Keywords: Evaluation of textbook ; Didactics of accounting; Business school; Accounting; Didactic analysis; Payroll

Information about study

Study programme: Finance a účetnictví/Učitelství praktického vyučování v ekonomickém vzdělávání
Type of study programme: Bakalářský studijní program
Assigned degree: Bc.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of Finance and Accounting
Department: Department of Economic Teaching Methodology

Information on submission and defense

Date of assignment: 26. 11. 2013
Date of submission: 30. 6. 2014
Date of defense: 10. 6. 2014
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/45661/podrobnosti

Files for download

    Last update: